onsdag 17. mars 2010

Hår


Bergljot (41): "Vi må se til å få klippet deg, Kostas, nå ser du ut som en busk på håret."

Kostas (7): "NEI! Jeg vil ikke klippe meg. Ole og Vetle i klassen har langt hår.

Bergljot: "Vil du ha langt hår???" (Du store. Sjuåringen vil slippe ut håret. Er han påvirket av onkel Paaskehare, som hverken klipper eller børster seg, enda han snart er førti og tvillingpappa? Eller er det et prematurt ungdomsopprør?)

Kostas: "Ja. For Vetle og Ole slipper å klippe seg, de."

Bergljot: Ja vel. (Tenker at hvis dette er viktig for den enbårne sønnen, hvis det handler om identititsbygging, så skal ikke Mor stille seg firkantet). "Men hvorfor vil du ikke klippe deg, Kostas?"

Kostas: "Fordi det tar så lang tid, vel."

Gjett om ungen skal klippes. Skal han ha langt hår, får han i det minste hoste opp en plausibel begrunnelse. Og det holder ikke at han digger styx (bildet), heller. De er dårlige forbilder, hårmessig sett.

17 kommentarer:

Pia sa...

Du må få tatt håret før det blir for langt. Du har sett vår eldste. Nå kan vi liksom ikke diskret klippe ham mens han sover eller noe sånt. Og så lenge han spiller i rockeband får det være greit.
Skjønne fyrer på bildet,da!

Bergljot sa...

Jeg får snaue ham mens han er opptatt med DS-en. Da kommer han ikke til å merke det engang.

Osloskånskan sa...

Klipp med våld? Det bedrev vi på vår sønn når han var liten.

En annen ting Bergljot - du har fått noen svenske lesere, og de har ikke alltid så lett for å skjønne norsk. Hvis du legger inn Google oversetter på din blogg, så blir det lettere. Hvis du vil da. Hur som helst kan en ha mye moro med oversettninger, den funker ikke helt sånn hundre, og mannen min er ganske lei av at jeg sitter og rå-ler av hur galet det blir på andre språk :-)

Bergljot sa...

Jeg kan godt putte inn en oversetter. Hvordan gjør jeg det?

Osloskånskan sa...

Gå in på din blogg på "anpassa" (står i midten oppe i høyre hjørne) Legg opp en ny gadget for tekst fra en tredje part.
Åpne en ny fane, og gå in på: http://translate.google.com

Gå til "verktyg och resurser i margen til venstre. Så merker du den teksten i ruta (ctrl+c) bytter til din loggadget og trykker ctrl+v.

Og så lagre endringer, selvsagt.

(jeg vet ikke hvor mye pc du kan, så den her beskrivelsen er ganske utförlig. Selv kunne jag nesten ikke noe når jeg begynte)

Lykke till! Hvis ikke får du kontakte meg på mail.

Bergljot sa...

Takk:-) Fikk det til!

Osloskånskan sa...

WOW! Så bra!

Osloskånskan sa...

Nej nå ser jeg at du ikke har fått med deg "verktyg og resurser". Prøv igjen!

paaskeharen sa...

Fascismen har gode kår ute på jæren, forstår jeg. Vi (menn som faktisk HAR hår) lar oss ikke knekke! Aldri.

Bergljot sa...

Sånn! Nå ser det mye penere ut, iallfall. Takk igjen:-)

Facist? Det er jeg slettes ikke. Jeg er en omsorgsfull mor. SNILL og omsorgsfull, faktisk.

Osloskånskan sa...

DER satt den ja! Najs :-)

Gafflan sa...

Att översätta till svenska blev förvirrande och väldigt morsomt (heter det så?)! Att klippa håret på bångstyriga barn kräver en del övertalning :D Lycka till!

Bergljot sa...

:-) Jeg håper bloggen er bedre på originialspråket, for jeg den oversatte versjonen er litt snodig! Det spørs om jeg ikke må bestikke min sønn for å få ham til å samarbeide. For korrupt, det er han.

Anonym sa...

Du vet hva jeg mener om denne saken!!! La gutten ha langt hår - la I ALLEFALL IKKE BARNEFAREN KOMME NÆR HAM MED SAKSA!!!

Billmrk fadderfrekkesen

Heidi sa...

Jeg er i grunn ganske fascinert av dagens guttefrisyrer, jeg. Hvis vi ser bort fra 80-tallets fantastiske hockeysveiser, så kan det umulig være særlig mange sveiser som har hatt behov for større bearbeiding en dagens. Min mellomste datter har en kjæreste som får hårtustene til å stå i de mest ubegripelige "tilfeldige" vinkler. Tror det tar tid å få til det håret der! :o)

Bergljot sa...

Ha ha! Nå blir barnefaren krenket og fornærmet. Men jeg tror jeg skjønner hva du mener. Faren er ikke så verst med maskinen, det må jeg bare få si.

Enig med Heidi - dagens unge menn har komplisert hår. Tror de opererer med annet stæsj en catzy og clynol...

Ingeborg B. Hansen sa...

Eg lurer litt på kva han er så oppteken med, guten din.