tirsdag 29. juni 2010

Takst og gjeld og den slags

Det er mye jeg ikke forstår, særlig når det er tall og summer inne i bildet. Når det er store tall og summer inne i bildet, forstår jeg nesten ingenting.

For eksempel forstår jeg ikke at et hus som var verd x millioner kroner på høsten plutselig er verd hundrevis av tusen kroner mer på våren. Folk har ikke fått mer penger, huset er det samme - med unntak av flere hakk i parketten og spaghettisaus på veggene - men markedet er tydeligvis på vei opp.

For meg er det ellers et mysterium at folk har råd til å kjøpe bolig i denne delen av landet - prisnivået er sykt høyt. Og jeg begriper iallfall ikke hvordan førstegangsetablerere og enslige klarer å komme seg inn i markedet.

En dåre spør mer enn ti vise kan svare.

(Psssst! Jeg har ikke glemt giborten. Den kommer, den kommer.)

14 kommentarer:

Trine sa...

Her er visst jeg like dum som deg; jeg skjønner heller ikke den greia der! Det er egentlig helt forferdelig hva hus koster! Vi bor i et veletablert nabolag. Og det er ikke til å stikke under en stol at dette er et av oslo-omegns mer snobbete strøk. Det var ikke slik da mannen vokste opp her i huset. Og vi er svinheldige som har fått overta bolig etter svigerfar.

Hvis du vil ha hus i mitt nabolag må du ut med 8-10+ mill for en enebolig. Er du heldig, kan du få et oppussingsprosjekt for 7. Hvor i helv... er meininga i det?

(et par vi kjenner litt flytta inn i hennes barndomshjem (nedenfor oss) for kun et par år siden. De har brukt masse tid på oppussing. Nå skal de skilles. Huset ligger for salg til 11 mill. Hun har selvsagt ikke råd til å kjøpe han ut.... Så de må selge på åpne marked. Triste greier for henne!)

Bustenellik sa...

Det er helt vilt med disse boligprisene. Henger jo ikke på grep i det hele tatt! Vi bor heldigvis slik til at det er mulig å få seg et OK hus til "bare" 2-3 mill. Alldeles skremmende. Mer skremmende hadde det nok vært om vi fikk se banklånene rundtomkring. Ikke til å undres over hvorfor folk får synsforstyrrelser da, haha.
Ha en flotters dag :-)

SURRESILJE sa...

Vi måtte få forskudd på arv for å kjøpe oss en 3-Rom. Stor riktignok, men allikevel. Helt sykt! Og vi er stabile folk med fast jobb i staten og alt det der...

SURRESILJE sa...

3-roms mente jeg selvfølgelig!

Unknown sa...

Eg forstår meg heller ikkje på tall, spesielt ikkje store tall... Heldigvis bor vi på ein øde plass der boligprisene er relativt lave, så eg har aldri trengt å lære meg store tall. Leser bare litt om dei i avisa... ;)
Kan ikkje vera lett å starte boligjakten nå, med store studielån i tillegg.

Bergljot sa...

..man er kanskje tapere i boligmarkedet - men man er vinnere i den internasjonale finanskrisa! Greit at man ikke skal betale så mye renter på milliongjelda, iallfall...

Shy sa...

Akkurat slike ting gjer meg glad for å bu på beste vestkant av landet ;) Nytt hus her ca 4-5 mill. Brukthus får ein for 2 -4 mill

Siw sa...

Hehe, boligpriser er galskap, og det er nesten flaks om man klarer komme seg inn på markedet .. slik sett er landet fint :) der kan folk finne en grei bolig, ha vakre omgivelser og unngå å bo seg ihjel.

Lina sa...

Ja, da kan dere gratulere med at jeg har kommet meg inn på det syyyyke og overprisede markedet. Nok en gang....
Jeg måtte gå 150 000 over takst denne gangen, noe som er ganske mye i min prisklasse. Trondheim er den verste byen i landet for øyeblikket, her er det ville tilstander i boligmarkedet. Så jeg måtte takke meg til en leilighet litt utafor byen, ikke så langt unna et asylmottak....

PUH....glad jeg er ferdig med boligstyret, (for en stund hvertfall), for det spås at det bare blir verre og verre....

HOI - Jeg har kjøpt meg leilghet i dag!! hurra!!!! :D

Pia sa...

Hmmm, ser du er inne og ser på boliger ...skjønner dette vil bli en all-time-high i gi-bort-verdenen!

Hello Baby Lou sa...

Det er vel ganske mange som låner over evne, da. Fatter ikke at folk orker å "bo seg ihjel". Er vel mang et forhold som har gått til måsen av den grunn...Usj.

Skrekk og Gry sa...

syns du klarer deg godt selv i agurk-tidene. Like morsom fordet..
Jeg har ledd av Harriet, men hun har et poeng. Det viktigste er hvor mye man har "spart"!!!

God sommer videre...
mvh Gry

Bergljot sa...

Takk, Gry;-) Og i like måte!

Elisabeth, innerst i veien sa...

hm, mine tanker går til Adam Smith og den Usynlige Hånd...Jeg var griseheldig da jeg i nedgangsåret 1992 entret boligmarkedet med en beskjeden arv. 135.000 kroner for en 2-roms sentralt i Oslo. Deretter har det gått slag i slag og besitter nå noen beskjedne kvadratmeter utenfor hovedstaden, som folk er villige til å betale sånn ca. 3,5 mill for. Misunner ikke folk som skal hoppe ut i det nå.