mandag 20. september 2010

Vilhellerikke vil ikke

Toårstrass er travelt. Treårstrass er travlere. Treåringen er nemlig større, sterkere og mye, mye sintere.

Jesper Juul sier at små barn ikke skal oppdras, de skal tilføres empatisk veiledning. Jeg er skikkelig dårlig på det der. Særlig den empatiske biten. Det er vanskelig å være empatisk når barnet er i vranglås klokken kvart på sju på morgenen og man er en familie på fem som skal ut dørene.

(Ja da ja da. Jeg har også lest at de fleste problemer på morgenen unnngås om man står opp et kvarter før. Men da må man vel antakelig legge seg før, og det vil jo være alldeles meningsløst.)

Å kle på min yngste datter, er som å kle på en bolet, spastisk blekksprut. Jeg er bokstavelig talt svett i barten når vi er i mål - og hun er så utmattet at hun kan framstå som medgjørlig (egentlig samler hun krefter til neste bøye).

Hadde hun ikke vært så nydelig (objektivt sett), hadde jeg nok vært ganske matt.

Nydelig er hun nemlig, under all fråden.

13 kommentarer:

Anna sa...

Ha, ha, vet precis hur du har det! Visst är dem härliga när de liksom inte ska gøra något som helst av det vi syns?!
Min sønn, 2,5, er just inne i en sådan period der han ska gå igenom 15 skjeder innen han finner just den han ska spise med.
TÅLAMOD!!! Men, heldigvis lagde Gud våra barn så vackra att vi glømmer fort desse krangel;)
Jag hade, under tiden som min dotter var mellan 2-3, ett skriv på kjøleskapet der det stod att vis ditt barn trasser betyder det att hon/han føler sig sikker og elsker dig og desto mer de trasser destomer elsker dem dig!
Läste det som ett mantra...

Härligt att finna en bra og underhållande norsk blogg!

Bergljot sa...

Hei Anna, og velkommen hit;-)

Slik som min datter ter seg, får jeg trøste meg med at jeg er usedvanlig høyt elsket....

Guro sa...

Her i huset er det frokosten som er det evige trassprosjektet. (snart)treåringen brukte i dag 45 (!!) minutter på å få i seg ei halv brødskive og et halv egg, mens mora (jeg) måtte telle til trehundreogførtini opptil flere ganger. I morgen skal frokosten inntas i barnehagen!
Men sånn ellers har vi det bra :D

Unknown sa...

Sånn flaks at ho er nydelig da! :)
Eg må innrømme at trassalderen(e) hadde eg nesten glemt ut. Har noe å se fram til ja... (er det noe som heiter 1-årstrassen også, forresten?)

Anonym sa...

Ler...men sikkert ikke mye å le av,sorry. Du skriver bare så vittig.:)) Beundrer dere småbarnsmødre hvordan dere kaver og strever,barnehage,jobb skole m/m... Jeg har bare meg selv å tenke på og gubben da self.(er jo litt det og)hehe. Ha en rolig kveld. :)Klem.

SURRESILJE sa...

Å nei, vi har jo ikke nådd 3-årsalderen med noen av (de to) barna enda... Skjønner at jeg må samle krefter;) Og det hjelper mye at de er søte. Selv om det og nesten er litt slitsomt innimellom..

Anonym sa...

Aahh, dette er musikk i mine ører. Altså den samme bråkemusikken som fra min eldste, som heller ikke vil. Hun ville enda mindre før, og det er jo en trøst, og en annen trøst er at bråkebror snart hellerikkevil... Jeg går dessuten gjerne i demonstrasjonstog for å slippe å legge meg et kvarter før. Herlig innlegg!

hh sa...

Skulle ønske at jeg kunne trøste deg med at det går bedre etterhvert, men her i huset sporer vi ingen bedring med 6 åringen;-)

Hello Baby Lou sa...

Jesper Juul, er ikke helt enig med ham, gitt. Det er greit med pedagogiske avhandlinger, men av og til skal bare ting gjøres "fordi det er sånn".

Vi har sloss og sloss fremdeles mye om bekledning. Det er bare kjole som gjelder for frøkna, og det er jo ikke alltid like praktisk. Det har blitt noen raserianfall, ja. Tenker de som har gutter stort sett må ha det enklere der..

Shy sa...

Hehe! Seier berre: Kvar alder har sin sjarm.

Trollmora sa...

min mellomste trollunge er i en fantastisk (i mangel av et bedre ord) trassperiode. Det er utmattende rett og slett. Og jeg er hjemmeværende og kan trøste deg med at det er ikke annerledes å gå ut døra klokka 9 eller 11 heller. . . Nei er nei og vilikke er vilikke til frokost, lunsj og kvelds. Vil ikke spise vil ikke bytte bleie vil ikke sitte på do vil ikke synge vil ikke gå vil ikke sitte vil ikke ha på sko vil ikke ha av sko vil ikke le vil ikke ha kos. . . Det er dog 3 ting han aldri nekter på og det er: drikke melk av flaske(han ble litt baby igjen da lilletrollet kom), bade og faktisk legge seg. . . Og får de trass samtidig disse to så tror jeg at jeg ser meg etter en øde øy. . .

Huldra sa...

Hehe.. Kan jeg si jeg er glad jeg ikke lenger jobber i barnehage- ei heller har småtroll lenger? ;)
Kjenner igjen den der ja. Morgenstresset som renner nedover nakken, og den liksompedagosiske holdningen man skal innta. Jesper Juel er flott, men jeg har en kjempetro på at barn ikke skal ha så mange valg heller. Dvs. ikke få valget om den eller den genseren, støvlene osv. Aner ikke om din lille frådende venn er av forhandlingsslaget, men et tips er ihvertfall at ja er ja, og nei er nei. Oppdragelse er bra det- med empati. ;)

Håper uken ikke blir så altfor trassen. =D

Bergljot sa...

Takk for all medkjensle og empati! Det er hugnad i sams undergang (felles skjebne, felles trøst?) som en eller annen dikter en gang sa.

Er ellers enig med Huldra. Demokrati i heimen er oppskrytt. Jeg er mer for det opplyste eneveldet, når jeg er sjefen. Moahahahaha.