tirsdag 3. august 2010

Eplet og stammen


Min yngste datter (snart tre) trenger en fiskestang, mener hun. Og den skal være rosa. RRRRRoooosa!

Se det. Faren liker å fiske. Besteforeldrene på farsida er halvprofesjonelle fiskere. Det samme er en inngiftet onkel på samme side. Storebroren har det også i seg. Det er hans feil at det neste ikke er makrell igjen i Skåneviksfjorden p.t.

Arven er noe slakkere på min side. Vilhellerikkes tippoldefar på morsida var dog renheklet kystfisker bosatt i et fiskevær i Flatanger. Etter ham har genet ligget brakk, det skal innrømmes. Og på farsida mi er DNA-et direkte fraværende - enda far min og far hans før han igjen vokste opp på diverse øyer i Ryfylke-bassenget.

Min datter vil ha fiskestang. Takk og lov at hun er opptatt av fargen. Det må da komme fra meg? Faren er iallfall ikke av den rosa typen.

13 kommentarer:

Snuskebassa sa...

Hun har definitivt arvet genet for visuell glede fra deg.
Fisking er moro. Jeg fikk en fisk en gang...... :-)
Men hører rykter om at jeg er innehaver av en helt ny stang. Gutta, har sammen med sin far funnet ut at jeg må få en ny hobby.... Hallooo?
Håper den er ROSA! :-))

Bergljot sa...

Jeg synes det er morsomt å kaste ut snøret og sveive det opp igjen. Og så er det spennende om det glefser seg fast en fisk også. Men gleden stopper idet fisken ankommer båten. Selveste bloggingen (er det ikke det det heter da tro?) er ikke for meg, ikke drepingen eller sløyingen heller. Eller fileteringen. Men når fisken er blitt til svigermors fiskesuppe - da!!! Da er jeg med igjen.

Pia sa...

Har en fiskende mann. Som har ført til fiskende sønner. Det blir vel en fiskende datter også, og hun får vær så god bruke noen av de utallige fiskestengene vi allerede har, selv om de vel er svarte (eller er de blå?)

Madame Mim sa...

Det går vel fint å sprøytelakkere? Klart ungen må ha ei rosa fiskestang.
Sist hun var på besøk så ville hun sove på det" rosa rummet."
Hurra - da slipper vi å pusse opp !

Shy sa...

Veldig enig i Bergljot sin eigen kommentar her!

Elisabeth, innerst i veien sa...

Her er dette fiskefenomenet akkurat utforsket. Trollet og alle andre barn på slektstreff fikk en fiskestang i gave, en sånn billig sak som jeg så kosta 85 kroner i lokalbutikken. Funka fint, den, fikk en ørret på 14 cm, he he. Men så skulle stanga fraktes sørover med fly. Det kosta 50 kroner for transportpose og 160 for spesialbagasje hos SAS....dyr gave og spørsmålet er om den blir benytta så mye mer for verken jeg eller mannen er særlig opptatt av fiskeaktivitet.

Siw sa...

Hihihiii, så bra! :) ... hun har det ikke etter faren! Helt klart at den må være rrroosa :)

hh sa...

Lurer på hva slags fisk man får med rooosa fiskestang? Laks, kanskje? Det er nemlig Barbie-fisk hjemme hos oss.. ;-)

Hello Baby Lou sa...

Olala, den rosa fiskestanga skulle min største ha sett! Da hadde ikke den svarte fiskestanga far sjøl kjøpte i sommer vært mye verdt...

Ellers må jeg si meg helt enig med Bergljot; gøy å kaste, få napp og hale inn. Melder meg helt ut på resten, frem til den ligger ferdigfrest og herlig på tallerknen. Men da er deltagelsen upåklagelig..

Ha en finfin uke!

Unknown sa...

Så det finnes rosa fiskestenger! Imponert! Man må vel like å fiske når man bor på vestlandet? Man må iallfall fiske. Fra tid til annan..

Trine sa...

Ja, herreminhatt: La nå jenta få rosa fiskestang! Heia-heia. Tenk når hun som 4-åring bidrar til matauke i huset. Da tenker jeg du lovpriser stanga.

Huldra sa...

Gi henne rosa fiskeglede! Du skal se det kommer deg til gode når jenta blir husmor med fiskedilla, og disker opp med deilige retter. ;)

Er visst litt omvendt jeg da, for jeg eksler å fiske, dra den opp selv, rense og sløye- men jeg er ikke alltid så glad i å spise den. Hadde jeg noen gang klart å få en rødspette på kroken (hvorfor er den så sææær mot meg da?), så hadde jeg kokkelert med glede.
Lyr, torsk, makrell, gjedde, ørret og en hel haug med tang har jeg da klart å få tak i av havets gull med årene.
joda, få tak i den rosa stangen du. =D

Hege sa...

Har du malt stangen??? Men i herrensnavn, hvorfor har jeg ikke kommet på det. Min jente på 4 vil også ha en jentestang, og jeg har i hele sommer fortalt henne at stanga er svart, med mer og mer desperasjon i stemmen.. :-)
Her skal malerspannet fram!!
Og lykke til med fiskinga!! :-)