onsdag 11. november 2009

Så var det visst snart jul igjen


Hadde jeg nå vært i nær slekt med min mor, og ikke minst min mormor, hadde jeg vært i full gang med juleforberedelsene nå. Jeg hadde laget lange og innfløkte lister over alt jeg måtte gjøre de neste ukene, og jeg hadde kjent desperasjonen skylle over meg.

Jeg hadde planlagt gavekjøp, vaskeframdrift, og kakebakst i detalj. Dessuten hadde jeg satt av dato for produksjon av heimbryggaøl, sursild, julebrød, kjøttrull, tomatsild, eggesalat og julekjøttkaker. Jeg hadde vært litt låk i humøret grunnet manglende innlevelse og deltakelse fra den til tider bedre halvdelen. Julekortene ville jeg hatt kontroll på, og jeg ville ha akseptert at det var jeg som måtte skrive samtlige av dem.

Pynten ville jeg ha visst hvor befant seg, ikke minst den hjemmebroderte kalenderen og adventsstjerna. Jeg ville hatt klart for meg hvor mange vi blir til jul, og hvor lenge vi kan regne med å ha besøk. Dessuten hadde jeg planlagt familiebesøkene i detalj.

Jeg ser nå at jeg har rimelig god oversikt over alt jeg kunne (les: burde) ha gjort, likevel er jeg sikker på at ting vil seg annerledes. Det blir som vanlig et hekkan å få julekort i hus, og som vanlig blir det ikke bakt noe før en gang etter Lucia-festivitasen. Julekjøttmaten delegerer jeg til vaniljedeigen, men pyntinga tar jeg selv (det er fort gjort siden ieg ikke vet hvor stæsjet er). Vaskingen blir nok noe overfladisk, og gavene blir kjøpt inn i siste liten.

Imidlertid kommer jeg til å drikke mye juleøl i tiden framover, merker jeg. I går testet jeg Hansas julebrygg, og det var ikke dumt i det heletatt.

Ingen kommentarer: