tirsdag 24. november 2009

Det er ikke fyse

Det er ikke lett å være liten mann, iallfall ikke når man er velsignet med to småsøstre. Pingu (alias Vilhellerikke) slår og kaller ham dumming når han klemmer henne, og Vilikke nekter å kommunisere med ham.

"Eg snakke bare me di så har fått sprøyta," kunngjorde hun under frokosten i dag."

Hun og Vilhellerikke ble svinestukket i går, og hun passer på å minne Kostas på akkurat det så ofte som hun kan.

"Men eg har iallfall fått fleire sprøyter enn deg," argumenterte Kostas, som helst vil være først og best og mest og alt det der.

Vilikke svarte ikke på det, som sagt forholder hun seg bare til de som er på hennes nivå hva vaksiner angår.

"Nei Kostas, det har du ikke," sa jeg, for å fendre av en mulig og sannsynlig konflikt. (Av erfaring vet jeg at det kan oppstå konflikter også i situasjoner der den ene parten forholder seg taus).

"Jo men eg e jo eldst!" sa Kostas indignert.

"Ja, men dere har fått like mange sprøyter, understreket jeg, og valgte å fortie det faktum at jentene nå faktisk akkurat nå ligger foran ham hva antall vaksiner angår.

Vilikke smilte taust, men triumferende. Kostas snurpet sammen munnen og rynket brynene.

Og jeg gleder meg til mandag, for da skal også storebror stikkes - balansen vil bli gjenopprettet, og de må finne noe annet å konkurrere om. Det stoler jeg på at de klarer helt fint.

1 kommentar:

Jonna sa...

Ja, de er nå sjarmerende i den alderen.... Ikke alltid så lett å finne sin plass i søskenflokken.
Her var det ei som fikk totalt sammenbrudd når hun fikk høre at søsteren ble født først. Tok laaaang tid før hun kunne akseptere at hun ikke var først ute, for en gangs skyld. Roet seg til slutt med at hun nok burde ha vært først, men søsteren lå i veien og stengte for utgangen....