onsdag 12. juni 2013

Bergljot & co. reiser til Østen. Og prosjektoppdatering.

Nei, ikke den Østen som ligger i Asia, den er for dyr og for langt borte - derimot skal vi til Polen. Nord-Polen, for å være eksakt, i tilfelle noen trodde jeg mente Nordpolen.

Hele konseptet er litt bingo. Greia er at det jo må ferieres, og det til lavkost (man er jo alenemor). Syden og omegn kan sikkert gjøres billig, men Billig-Syden med tre unger frister lite. "Dra til Polen, vel," sa en kollega. "Har de sjø der, da?" spurte jeg, før jeg kom på at Lech Walesa i sin tid var tillitsvalgt på et skipsverft i Gdansk, og at dette verftet neppe var/er lokalisert ved et tjern.

Ja vel, så blir det Polen. Direktefly fra Stavanger til Gdansk og leilighetsleie i Sopot, som jeg vet absolutt ingenting om. Bortsett fra at de har strand der. De har visst tidvis alger også, er jeg blitt fortalt, men det har vi hjemme også, så who cares?

Dette blir første langvarige alenetur m/avkom, så det passer veldig bra at jeg også får med mor, søster og niese. Da blir jeg liksom ikke så alene m/avkommet. Alt er en overgang, som reven sa da han ble flådd.

Over til noe annet; det er nok mange som savner en oppdatering på tidligere overomtalte prosjekter i hus og heim - derfor er det altså en fornøyelse å meddele at køysenga er i hus, og at den er tatt i bruk. Jeg mangler noen skruer til stigen - ellers fungerer den etter planen.

Det så ille ut en stund siden den viste seg å være for stor til å få inn i hele deler - men Siri og jeg (mest Siri) trikset det til med minimal demontering. Siden skruegjengene nærmest er plombert med maling, må jeg trolig sage opp senga om jeg skal ha den ut en dag. Men den tid, den sorg.

Slangedingsen min, Gardena hann'en, vet dere, den som skal stikkes inn i hunnen på slangen, viste seg å være for stor i omkretsen (ikke bra). Ny del er nå anskaffet, men ikke forsøkt fastskrudd. Denne føler jeg kommer til å passe, og jeg har super intuisjon.

Motorsykkelen er også kommet hjem til mor. Den har til og med vært på to små turer. Det var ikke det minste moro for mor, for jeg var stiv som en stokk. Tror kanskje sykkelen har vokst litt siden sist også, iallfall er den blitt mer krevende å manøvrere. Uansett - den har ikke noe valg, den skal kjøres, og det skal bli gøy.

Tross alt har jeg kjøpt ny dress.



3 kommentarer:

Siri sa...

Polen ja. Hvorfor ikke? Der treffer du neppe naboen. Original. Måtte søke litt bilder. Det ser da riktig så bra ut.

Elisabeth, innerst i veien sa...

Spennende med Polen, du skal se du setter en ny trend. Neste sommer skal vi alle dit.

Hannslange med for stor omkrets....høres ikke bra ut.

Alice sa...

Sopot er ein fin plass, overraskande fin og deilig strand :) me reise lett tilbake der!