tirsdag 9. februar 2010

Førtisene verst?

Her i heimen satt vi naturligvis klistret til skjermen i går for å få et glimt av Pia på NRK Puls og, ikke minst, høre hennes betraktninger om blogging og lignende. Nå vet jeg at Pia ikke bare er funny, hun er flink også.

Men: Som relativt fersk førtis beit jeg meg jo merke i han forskeren som påsto at "vi litt eldre" sliter med å knekke kodene på de sosiale mediene. Vi skjønner liksom ikke at "alle" kan lese og se det vi legger ut. Bilder og betroelser og sånn.

Det er mulig jeg har dårlig selvinnsikt - men jeg ser liksom ikke hva som er så pikant i livet mitt at det er MULIG å trå feil på dette området. Ikke opptrer jeg usømmelig lettkledd på stranden (gud bedre!). Ikke fester jeg noe videre (vil gjerne, men det blir som regel for styrete å få satt bort ungene), og ikke inntar jeg illegale rusmidler. Okei, det har hendt at jeg har hengt ut gemalen i bloggen, men stort sett i så høflige vendinger at jeg ikke har risikert ekteskapet.

Jeg HAR av og til blitt litt forskrekket over hva noen får seg til å legge ut om seg selv og sine nærmeste på nettet - fyllebilder, klinebilder, narsissistblogging ("å jeg er så tynn og populær og i dag har jeg vært på MacDonald's og bla bla bla") - for å nevne noe. Men det er jo ikke førtisene som står bak slikt. Vi pludrer om unger og scrapping og gardiner og oppussing. Er det så farlig, da?

1 kommentar:

Pia sa...

He he, så enig, så enig. Jeg har heller ikke lagt merke til at vi dummer oss så veldig ut - jeg trodde det var disse rosa bloggerne med bilder av seg selv i bikini som dreit seg ut. Men kanskje det egentlig er vi som dummer oss ut, uten at vi skjønner det sjøl?
Puls- innslag er delvis sett - digger ikke helt tanken på å se (og høre) meg sjøl, men måtte jo sjekke om det ble MEG som illustrerte førtiåringene som dumma seg ut på nettet. Jeg klarte jo å få sagt en del usmart da de var på besøk....Men de fikk gudskjelov redigert det sånn at jeg ikke framsto helt idiot. Bare sånn som jeg er...