torsdag 11. juni 2009

Smør på flesk

Etter å ha nytt to rause porsjoner med iskake badet i vaniljesaus, kom jeg til å tenke på noe. Og det er at jeg aldri har hatt karakter nok til å foreta valg av typen enten/eller, jeg ender alltid opp med både/og. Som regel angrer jeg ikke på det. Bortsett fra kanskje litt da jeg tidligere i år kom i skade for å bestille tre bunader til Kostas, to av dem var attpåtil i samme storleik. DET var ikke lurt.

Står valget mellom to kjoler til meg, ender jeg alltid opp med to kjoler (til meg). Og så videre. Det blir en del klær og ting av sånt.

Men det jeg egentlig hadde tenkt å dele, er et visdomsord fra en forlengst avdød nabo til barndomsheimen min. "Det ene gode skjemmer ikke det andre," sa han, og øste syltetøy i kaffekoppen sin. Det blir som å helle vaniljesaus på isen, eller kombinere peanøtter og rosiner.

Min litt hemmelige favoritt er rømme på mørk sjokoladekake. Rømme smaker godt til det meste, for eksempel på nybakt brød, med meierismør under seg og sukker eller syltetøy oppå seg.

Den friskeste kombinasjonen tror jeg likevel må være den en studiekompis i Folda innførte for å tune effekten av alkohol. Han blandet øl og portvin. Cocktailen fikk kjapt benevnelsen Full narkose. Lurer på hvorfor det, egentlig.

Ingen kommentarer: