Jeg har mistanke om at forsikringsselskapet mitt har tatt et radikalt grep for å få ned utbetalingene. Trikset er å gjøre seg minst mulig tilgjengelig. Ingen rapportert skade = ingen penger ut. (Og snart en kunde mindre også, så det er sagt).
Det hele foregikk omtrent som følger, fritt gjengitt etter hukommelsen:
Bergljot ringer. Stemmen i -fonen ber deg velge om du er privatperson eller om du er bedrift. Jeg er privat, så da taster jeg 1. Ved neste korsvei skal jeg velge type forsikring, så da taster jeg 2 for reiseforsikring.
Så kommer det masse info om tjenesten - om at jeg kan trykke mens hun snakker, og at jeg når som helst kan taste 1 for å bli oppringt. Uten å miste min plass i køen. Så det gjør jeg. Men funker funksjonen? Nei. Ingenting registreres, så da er det bare å vente. Grrrr. Heldigvis er jeg bare nummer fem i køen.
Tida går. Det går opp for meg at det selskapet omtaler som "våre saksbehandlere" antakerlig egentlig er "vår saksbehandler". Det går 23 minutter før noen tar telefonen. Hyggelig dame, presenterer seg med navn og greier. Jeg rapporterer anliggendet - Vilikke har skadet ei tann i lek, og jeg må ha tannlegeerklæring.
Det kan ikke hun hjelpe meg med, så hun setter meg over til skaderegistreringsavdelingen. Tror hun. Men nei, omkoblingen funker ikke, det blir pip-pip-pip, og samtalen er forbrutt og jeg er forbannet. Nå som jeg har fått bekreftet at det jobber folk der, begynner jeg på ny ringerunde. Samme prosedyre som sist, med start som nummer fire i køen.
Når spørsmålet om å bli oppringt kommer, tester jeg ut å putte en # bak 1-tallet, og det er visst det som skal til, iallfall får jeg beskjed om at de skal ringe meg. Jeg blir rent oppstemt, og legger på. Og venter. Og venter. Og venter. Runger de? Nei. Etter halvannen time gir jeg opp, og begynner på ringerunde nummer tre. Nå kan jeg jo alt utenat, dessuten har jeg rigget meg til med kaffe og wordfeud på iPaden mens jeg venter.
Etter et kvarter har jeg en saksbehandler på tråden. Klok av skade ber jeg om hennes direktenummer før hun setter meg over. Jeg har lite lyst til å begynne på ny for fjerde gang. Men under over alle under, det virker som det skal, og jeg får faktisk registrert skaden. Og alt skal være i orden også, sier de.
Tips til forsikringsselskapet: Telefondameautomaten sier at samtalene blir tatt opp på bånd for å brukes i opplæring. Det er ikke veien å gå. Det er det kunden sier høyt (!) mens hun venter, fånyttes og forgjeves, som er interessant. Noen av oss er ganske TYDELIGE på hva vi tenker og føler i sånne sammenhenger.
Heldigvis fikk jeg en spørreundersøkelse fra TNS gallup på epost i går som til alt overmål handlet om forsikringsselskaper og min erfaring med slike. Så jeg fikk sagt hva jeg mener der. Ikke at jeg har tro på at det hjelper, men det kjentes bra uansett. Og så får vi håpe at tanna holder seg frisk så jeg slipper å prøve å få ut en utbetaling. Er sikkert ikke lett, det heller.
1 kommentar:
Enig med du !
Legg inn en kommentar