fredag 12. februar 2016

Når Bergljot skal selge bil...

...går det ikke så fort for seg. For tiden eier jeg to biler og en motorsykkel, og det er jo rikelig tatt i betraktning at jeg er den eneste voksne i husstanden. Alle kjøretøyene er kaskoforsikret - og de har skilter på seg.

Sånn kan vi jo ikke ha det i lengden, så i forrige uke la jeg ut den ene bilen på finn.no. Mazdaen er fin, rød og bredfelget med nye dekk og framifrå servicehistorikk. Den er priset fornuftig, synes jeg. Jeg vil jo få den solgt, ingen vits i å overprise.

Etter en uke som bilselger kan jeg rapportere følgende: 349 personer har sett på annonsen, og 2 har lagret den. 51 har fått den på epost. Og jeg har til og med mottatt to bud!!

Bilannonsen hadde ligget ute i bare ti minutter da første bud kom - fra en ikkeregistrert mobiltelefon, og uten navn. Vedkommende byr 10.000 kroner OVER oppgitt pris - mot at han (hvorfor er jeg så sikker på at det er en han?) kan kjøpe bilen på avbetaling. Tilbudet forutsetter at han kan få bilen levert til Sandnes samme dag.

Seriøst? Selv jeg lukter ugler i eggedosisen etter et sånt tilbud, man er vel direkte dum om man gir fra seg en bil - før den er omregistrert og før den har fått ny forsikring og før man har fått penger for den.

Bud nummer to kom i går. Meldingen var for så vidt hyggelig nok, en som var på jakt etter en sånn bil som jeg har på vegne av datteren, som dessverre ikke har så god råd, så derfor ville de betale maks 20.000 kroner mindre enn det bilen ligger ute for.

Nå er det ikke akkurat en Porsche jeg selger, så den er ikke så dyr fra før. Jeg er lite innstilt på å gi den vekk, for å si det sånn. Argumentet om dårlig cashflow på kjøpersiden kan lett pareres med tilsvarende dårlig cashflow på selgersiden (alenemorargumentet).

Så sånn går nå dagene. Har klokkertro på at det går seg til etter hvert. God helg, folkens.

3 kommentarer:

Åshild sa...

Det er sikkert ingen trøst, men min mann som både erfaren bilselger - og mann, har fått forslag av samme type som deg.

Knutine sa...

Man lærer noe av det meste man gjør,får du til dette salget så er kanskje bilselger det neste karrierevalget :-)

Ha et flott bilsalg :-)

Bergljot sa...

Takk. Det går treigt.