onsdag 25. mars 2009

Renter meg både her og der


Bind renta nå, sier ekspertene. Selv om jeg har et langt liv foran meg som gjeldsslave, nøler jeg. Bergljot har nemlig bundet renta før. Jeg er en av de sytten teitingene som bandt renta på studielånet på vel sju prosent like før festen begynte i sånn cirka 2003. For sikkerhets skyld bandt jeg den for fem år også. Det som er pinligst med dette, er at jeg nærmest gjorde det med venstrå, uten å tenke.

Jeg har også vært med på å binde huslån - og å si opp fastrenteavtalen igjen et par år seinere. Der hadde vi nok litt flaks siden renta sank og sank og sank etterpå, "strafferenta" tjente vi inn på et år. MEN strengt tatt hadde vi nok gjort det bedre om vi ikke hadde bundet renta i utgangspunktet.

Hvorfor får man ikke fastrente på innskudd, forresten? Da skulle jeg ha puttet formuen min (den som smuldrer hen i SlagenFondene) i banken. Trur eg.

4 kommentarer:

Frk. Frekkesen sa...

Den teksten sluttet brått, må jeg si.

Ville bare si at jeg var en av de 16 andre.

paaskeharen sa...

Og Flanellskjortemannen.

paaskeharen sa...

Det som irriterer meg er at de såkalte ekspertene kan mene og ta feil og så får det konsekvenser for alle andre enn dem selv. Herregud, jeg kan da også gjøre det. For halv plis tilogmed.

Bergljot sa...

Kloke ord fra påskeharen.