onsdag 3. april 2013

Bergljot har vondt i stumpen, og det er ingen spøk.

Eller, egentlig har jeg vondt i tilhørende herligheter, nærmere bestemt halebeinet. Ikke visste jeg at det er mulig å ha så vondt i en overflødig kroppsdel.

Det skjedde under en kjelkeutflukt med min førstefødte. Han satt forerst ved tauet, jeg satt bakerst og klamret meg fast med lukkede øyne og bange anelser. Under oss var det skare, foran oss var det et hopp og i bunnen av bakken var det en vei og en høy snøskavl.

Jeg vet ikke hvor det gikk galt, om det var i hoppet eller da vi krasjet i skavlen og veltet. Røven slo hardt nedi ved begge anledninger. Den første timen etter hendelsen var hele akterspeilet ømt, nesten som det var riset. Etterhvert var det bare vondt i halebeinet. Jævla vondt, faktisk.

Dette skjedde i Sirdal på lørdag, og fortsatt gjør det infernalsk vondt. Om det er brest eller brudd eller slagskade vet ikke jeg - men noe er det. Det positive er at jeg kan gå og jogge - no problem. Og så kan jeg sitte litt framoverlent. Det dumme er at jeg ikke kan sitte bakoverlent, og at det er vondt å ligge.

Men det er jo ikke så mye å gjøre med slike skader, vet dere. Ikke har jeg hulderhale som kan amputeres, ikke kan det gipses, ikke kan det spjelkes og ikke kan det plastres. Eller, jeg kunne strengt tatt ha plastret, ifølge mine barn hjelper det alltid med plaster, uansett om det er blod eller ikke.

For ordens skyld: Det var ikke blod, ei heller blåmerker. Men det er mulig jeg må i røntgen.



11 kommentarer:

Anonym sa...

Badering i soffan sier bare jeg :)
Høres ut som halebeinet har fått seg en smell ja... som jeg fikk når jeg fikk jr - som ikke var så jr... ;) Ingenting å gjøre med det - ikke vits i å ta røntgen var beskjeden jeg fikk - ta tiden til hjelp - sitt på badering og knask godispiller... GOD bedring! Jeg føler virkelig med deg! I :)

Marianne sa...

Huff og huff - så galt kan det altså gå med akterspeilet. Må si du er ganske modig som setter utfor på rattkjelke, selv synes jeg det blir vel mye fart med den slags aktiviteter med podene og overlater slikt til deres far. Fortsatt god onsdag!

Bergljot sa...

Snille dere. Jeg sitter ikke på badering, der går grensa! Da får jeg heller lide!

Livet i Casa Didriksen sa...

Man kan slå halebeinet ut av ledd.. Interessant behandling. Man går inn vi rectum... :) men nå skal vi ikke ta sorgene på forskudd.. :) Riktig god bedring!!

Siri sa...

Jeg trodde jeg hadde brukket halebenet en gang. Men det trenger ikke være det. Det betyr ikke at det ikke gjør vondt!
Jeg falt på ski og tok en mennesklig fiskesprett et titalls meter nedover. Det ble etterhvert legevakt og konkludert med "kontusjon rygg". Og for den som gidder å google (aldri mens man er dårlig, gjør det bare ikke) så fant jeg det oversatt til knusningsskade av vev eller noe. Må innrømme jeg sluttet å lese da.

Fikk mye artig dop og en sykemelding, for jeg kunne ikke gå, jogge, sitte, stå, ligge... fikk stort sett bare til å pipe.

God bedring :-)

Unknown sa...

Uffda, det vet jeg er sinnsykt vondt! Har gjort det der selv og vet hvor grusomt det er.. God bedring! :=)

Barbarella sa...

Naboen min brakk ryggen da hun akte med barna sine, og måtte bo hos moren sin i tre måneder.Aking er ingen spøk, Bergliot!

hege sa...

Huff og huff!! Riktig god bedring til både deg og akterspeilet - og vær litt restriktiv med logringen de nærmeste dagene...

Anonym sa...

UFF og UFF. Her er det ene skrekkscenariet verre enn det andre! Takk for omtanke. Satser på at halen er i ledd, og at jeg ikke trenger å flytte hjem til mor.

Åshild sa...

Det verste er over på drøye tre uker.

Åshild sa...

God bedring selvsagt.