mandag 8. april 2013

Bare sånn for sikkerhets skyld...

...har jeg fått installert alarm i residensen. Med kamera, bevegelsessensorer, dørsensor og hotline til brannvesenet. Tross alt er jeg enslig pike med en ikke ubetydelig beholdning av sølvtøy.

Spørsmålet er om det har noen hensikt, totalt sett. I morges sto husnøkkelen i døra (på utsiden, ja). Bilen var ulåst, og alarmen, altså dørsensoren på den, var ikke skrudd på. Bergljot var med andre ord meget eksponert for kriminelle handlinger.

Kattesensoren har visst ingen hensikt den heller (om jeg skulle slumpe til og huske å sette alarmen på). For den funker bare for dem med ett dyr i huset, og jeg har to.

"Hvis begge kattene dine på et tidspunkt befinner seg på samme sted i huset, og samtidig er i bevegelse, kommer alarmen til å gå. Garantert," lovet Rogerkenneth da han rigget til utstyrsparken.

Til nå har alt gått smooth, med kattene, mener jeg. Iallfall er det ingen som har ringt til meg fra Sector Alarm. Og at HMS i heimen er en nyttig ting, det kan ingen komme fra.

5 kommentarer:

paaskeharen sa...

Når man kommer fra landet forstår man ikke det der med å låse dørene. Det var noe med grunnvannet som forårsaket genfeil, og så hadde man det gående. Jeg også. Men på spritslettå er det ikke så mye krim lenger.

Bergljot sa...

Dette forklarer mye av atferden til han jeg var gift med, som har en enda mer rural bakgrunn enn oss, og som er enda dårligere på å håndtere låsing.

Anonym sa...

For mye trygghet gjør en bare sløv og paranoid, så jeg vet ikke helt om alle mulig sikkerhetstiltak gjør det trygt, jeg..

Kanskje heller bestille en kjekkas fra Securitas isteden? :D)

Elisabeth, innerst i veien sa...

Har jeg fortalt om den gangen Sector ringte meg mens jeg satt på flyplassen i Helsinki? Det var heldigvis ikke innbrudd, men kattekreket som hadde utløst alarmen. Til tross for kun kattesensor og kun én katt. Det var forresten da vi fant ut at vi hadde alarm med kamera; -Har dere en svart/brun stripete katt med hvit buk, lurte Sector. De hadde visst et tydelig bilde av dyret som hoppet ned fra den ulovelige kjøkkenbenken...

Anonym sa...

Fantastisk :) han ene min sover bare på ulovlige steder, inkludert kjøkkenbord og senger. Man gir liksom litt opp... bergljot