torsdag 11. april 2013

Bergljot blogger om blogging og står litt mer fram

Okei, her er jeg. Bergljot (44), svett og fæl, med mascara på avveie og i trim-outfit.

Jeg har endret uteseendet på bloggen min. Egentlig hadde jeg bare tenkt å justere litt på bildet, men plutselig var den søte måka som jeg er blitt så glad i borte fra toppen, for godt. Og her sitter jeg og skjønner ingenting. Blogger er ikke hva det en gang var - men det er jo ikke innholdet på Bergljot-bloggen heller.

Da jeg begynte å blogge i nittenpilogbue, var jeg så anonym og hemmelig at jeg kunne skrive akkurat hva jeg ville. Det var litt fint, bloggen fungerte som et lavterskel ventileringsforum med slakk selvjustis.

Jeg er ikke fullt så hemmelig nå lenger, så nå oppfører jeg meg penere. Jeg har sluttet helt å tjuvlåne bilder fra google, for eksempel - og jeg snakker nesten bare pent om det meste og de fleste. (Egentlig var det kjekkere å være mindre skikkelig. Men det går jo ikke nå.)

Jeg lurer litt på hvem dere er, dere som leser meg? Hvor mange av dere kjenner meg i den virkelige verden? Hva skal til for at dere gir dere litt til kjenne ved å legge igjen en kommentar, for eksempel? Dere kan jo legge igjen kommentar som "Anonym" om dere ikke har registrert dere.

Og siden vi er i det navlebeskuende hjørnet; hvorfor leser dere Bergljot-bloggen? Hva liker eller ikke liker dere med den? Come on, fortell meg. Jeg kan godt skrive mindre om kattene mine, kanskje kan jeg legge inn flere bilder (men bare kanskje) - men jeg kommer aldri, aldri til å skrive om interiør eller cupcakes eller origami eller dagens outfit.

Sånn. Nå er loddet kastet. Fyr løs!

34 kommentarer:

Bustenellik sa...

Hvis ikke det kommer litt mer outfitbilder og køppkæikoppskrifter vet jeg neimen ikke om jeg gidder mer ass...
Neeeida! Jeg leser bloggen din fordi jeg digger stilen din! Ikke minst har du et godt språk med mange vittige formuleringer. Jeg liker sånt.
Og jeg, jeg er Bustenellik, men det visste du vel? ;-)

Gafflan sa...

Jag läser din blogg för att du är du. Du har humor och kan ironisera över dig själv och vardagslivet. Det gillar jag!
Vi har inte setts i verkliga livet och själv är jag ju lite anonym. Ja. å så är jag ju svensk og. ;)

Pia sa...

Har lest bloggen din i åresvis, og føler at jeg kjenner deg. Men jeg har aldri møtt deg - det har jeg lyst til! Du har en kul, unik og morsom blogg. Forever fan.

FruØlberg sa...

Hm..måtte faktisk lage meg en bloggkonto for å skrive innlegg her..

Tenker at vi nok alle har en vindustitter i oss;-)

Men ramlet tilfeldigvis over bloggen din og startet med å lese helt forfra. Du skriver absolutt fantastisk! Jeg har ledd noen ganger så tårene trillet,for jeg visste jo ikke at du var såååå morsom! Du fortjener spaltplass et eller annet sted! Uten tvil!

Håper ting går bedre,og at du tar vare på deg selv. Kanskje det blir ny MGP fest med glitrende kjoler og flagg? I så tilfelle har jeg observert nytt spaboblebad på terrassen hvor narchspillet endte sist;-)

Klem

Shy sa...

Der var du!
Har vel vore følger med deg sidan eg begynte med denne galskapen, for ca 3år sidan.. Har sagt det før, digger stilen din. Du er ein mester med ord.
Vi er jo presentert for kvarandre via WF :)

Bergljot sa...

Her er det jo liv, jo! Kjekt å høre fra dere. Og tenk, fru Ølberg er her også, "moren" til hengeren som har reddet meg ved to anledninger :-) Jeg kommer gjerne på grandprifest, men er litt usikker på badingen på den der terrassen du vet... Må man ha bikini under gullkjolen da?

paaskeharen sa...

Jeg har en liten - og ikke uvesentlig - opplysning i anledning opphavet til bloggen din. Frøken Frekkesen og jeg hadde blogget i lengre tid, og så inviterte Frekkesen deg inn som gjesteblogger, og så startet du din egen. I en periode var vi 4 søsken pluss mor som drev med dette. Det at du nå kommer ut av skapet er ikke bare uproblematisk, syns jeg, for dermed av-anonymiserer du meg også. Du er jo absolutt skrivekyndig (tilogmed utdannet). Kjekt å lese. Men hvorfor det jækla bildet?

Bergljot sa...

Hvorfor det jækla bildet? Fordi der er jeg utsvettet og bustete og helt ugjennkjennelig, vel. Saksopplysningene kan jeg ellers bekrefte. Men jeg er bare halvveis ute av skapet, for jeg har ennå ikke stått fram med hva vi heter, Paaskeharen :-)

FruØlberg sa...

Gullbikini faktisk Berglijot;-)

Anonym sa...

Jeg er jo her kjære deg, av ren nysgjerrighet :) :)
Klem fra Hege på Varhaug

Katrine sa...

Jeg leser deg fordi jeg synes du har en rasende festlig måte å formulere deg på! Og morsomme betraktninger.

Katrine :)

Livet i Casa Didriksen sa...

Jeg synes du skriver morsomt og med en god posjon selvironi. Du er den perfekte blogg når jeg vil ha et lite avbrekk og trekke på smilebåndet!! Begynte vel å lese bloggen din rett før jul mener jeg. Tviler på at jeg noen gang har møtt deg i virkeligheten, men om jeg skulle treffe på deg så skal jeg si hei!!

Anonym sa...

Jeg ble anbefalt bloggen av en venninne - som forøvrig kjenner deg i RL.
Du skriver godt, morsomt og med masse selvironi.

Og så føler jeg at jeg har måttet følge ekstra med deg (og passe litt ekstra godt på deg) i det siste, siden jeg selv også har vært igjennom separasjon/skilsmisse ganske nylig med oppløsing av hjem og deling av unger og biler. Ingen katter - heldigvis :)
Selv med slike trasige tema skriver du jo strålende bra, og gjør god underholdning ut av det.

SURRESILJE sa...

Jeg har jo fulgt deg i noen år, og ammenetter hadde ikke blitt det samme uten bloggen din! Du skriver strålende, og jeg blir nok her en stund til;)

Osloskånskan sa...

Jeg leser her fordi jeg DIGGER måten du svinger deg med ordene! Og jeg skulle så gjerne være venn med deg på FB, hvis jeg bare visste hva du heter på "ånnkli"! (du kan jo maile meg, så kan jeg søke deg opp, hint hint)

Anonym sa...

Det skal jeg gjøre! Vil være venn med deg også ;-)

underveis sa...

Hei, jeg er "litt" ny leser - jeg har vel vært innom deg i løpet av åra. Nå følger jeg litt mer med. Dine sarkastisk-ærlige innlegg om skilling og flytting har gjort inntrykk.
Lev vel - hilsen Underveis

Anonym sa...

Eg har nettopp fått vite om bloggen din. Leser den fordi eg digge deg, kjenne deg og e kollega. Stå på! IHD :-)

Anonym sa...

Eg står i vei, IH! Digge deg og. Knib :) B

Elisabeth, innerst i veien sa...

Du skriver på en så artig, finurlig, akrobatisk måte at man bare venter i spenning på neste innlegg. Gleder meg til å treffe deg når du blir studine i hovedstaden.

Anonym sa...

Så snill du er. Gleder meg jeg også! Trøndertreff:) jeg oppdaget deg etter et innlegg om en togferd til Inntrøndelag. For lenge siden.

Anonym sa...

Hei på deg, Bergljot!
Jeg har fulgt bloggen din en stund, gudene må hvite hvor jeg fant den, men jeg har hvertfall fortsatt å lese :)

Jeg digger bloggen din kort og godt for den er (så godt som) kjemisk fri for outfits, cupcakes og interiør... Og så liker jeg selvironien og humoren din, humrer meg gjennom innelggene.


Har fulgt en venninnes samlivsbrudd tett fra i høst og kjenner igjen mange av temaene dine...

Stå på videre med gjøremål og katter, unger og eneboeravogtil-tilværelsen! Jeg fortsetter å lese!

Elin

Anonym sa...

Takk. Skilling er ikke for pingler. Klem til deg - og venninnen din. B

Anonym sa...

Leser bloggen din fordi den er velskrevet, undeholdende, og jeg kjenner meg godt igjen i mange situasjoner....
Og så har jeg jo kjent deg i RL siden vi ar 7... :-)
Fristet veldig å outte Påskeharen med fullt navn, men jeg er altfor snill.....)
Jonna

Siri sa...

Jeg synes du skriver morsomt og småfrekt og noen ganger tenker jeg at du har skrevet innlegget "mitt".

Hyggelig å se hvem du er.

Skjønner også den med anonymisering. Jeg tenker at ikke så mange leser det jeg skriver, men føler et umiddelbart bånd på meg når muttern henviser til noe jeg har skrevet. Ok, da skriver jeg ikke om mor-datter-forhold i hvert fall.

Åshild sa...

Alle grunnene jeg også har for å lese er vel allerede skrevet.

Jeg liker å smile mens jeg leser om noe som kan skje/skjer alle og som er skrevet på en ironisk og humoristisk måte.

Anonym sa...

Jeg fant bloggen din tilfeldig. Synes du skriver bra og morsomt. Ler noen ganger høyt (passer seg ikke når jeg leser bloggen mens jeg er på jobb....).

Heier på deg!

Hilsen Hege

Anonym sa...

Jeg er kan vel kort si at jeg er enig med de over her :-) Du er en handlekraftig dame med selvironi.Egenskaper jeg liker å tro at jeg også har... Jeg kjenner deg ikke personlig, men skulle gjerne gjort det.

Kristi

Anonym sa...

Du også høres grei ut :) B

Anonym sa...

Du lærte meg en gang, i 19hundredeogpilogbue, for å bruke din tidsregning, å bli litt mere av en handlingens mann.

Veldig hyggelig å se at du har like kraftig spiss og brodd i formuleringene dine som dengang vi hadde en lengre konversasjon på mail.

Min moped er også delvis gul, enda snodigere enn din og vi møttes vel første gang over en iskrem i Rimini tror jeg. Jeg kom rett fra religiøst Madonna MC-treff i Castellazzo Bormida og før det Microsoft nerdetreff i Nice. Jeg kjørte moped to ganger til Nice det året.

Kona (og vi er grusomt gammeldagse så her avslørte jeg nok en mannlig leser) kjører løpet med OOtD, så om du bidrar med dagens stileben blir jeg glad. Jeg har jo alltid vært glad i bilder.

Fant bloggen via facebook og jeg er neppe anonym leser for deg nå :-).

Anonym sa...

:D <3 nå ble jeg glad! Visste ikke at du var her. OOtD, vet jeg hva det er, tro? Hilsen B

Anonym sa...

outfit of the day :-)

Anonym sa...

Ha ha:) Kanskje det kommer en og annen godbit. EH.... Eller vi får nå se.

Huldra sa...

Jeg havnet visst på en skikkelig rundtur hos deg i dag, og ble glad for å se damen bak skriften. Har jo lest om singeltilværelsen din ved å rusle litt bakover. Man vet aldri om man skal si gratulerer eller kondolerer, men jeg ser du er røff og tøff, og tar utfordringene på strak hånd. Noen ganger er det faktisk allright med en ny start på livet :)