mandag 31. januar 2011

Skjønnheten kommer innenfra. Hark hark.

.

Dere har kanskje fått med dere at jeg har fått meg en blåveis? En dyplilla, hoven kladeis som kommer til å prege åsynet mitt i uker framover? Er jeg fornøyd? Nei. Jeg er sur og synes synd på meg selv.

Bergljot er ikke på sitt mest blomstrende på denne tiden av året. Jeg er blåblek og transparent, trøtt og daff. Det siste jeg trenger er en munter fargeklatt mitt i fleisen som formelig roper se meg! se meg! til alle som kommer i min vei.

Hadde det nå bare vært blåveisen som fargela dagene mine. Men neida. Heimen ris fortsatt av sjukdom, og denne gangen er det min tur til å ligge strøken. Øynene (øyet?) svir, nesen sildrer og jeg nyser og nyser. Verst er det fatt med ørene, som er klin tette. Så vonde og tette er de at jeg måtte opp i natt for å lufte nesehornet mitt.

Det dreier seg ikke om et neshorn fra dyreriket, såklart. Derimot et grønt beist i plast som ligner på Aladdins lampe. Oppi der putter man lunkent saltvann (en teskje per tre desiliter, hvis dere lurer), og så kjører man hele stasen inn i pusteorganet.

Ikke er det godt, og ikke er det moro. Vannet skvulper seg gjennom hodets irrganger (alt henger sammen med alt) før det sildrer ut det andre neseboret. Tårene renner, vannet renner, nesa kiler og pasienten nyser. Men er man heldig, løsner gørra. Trykket letter, og det blir mulig å sove.

Se der kom det et kjerringråd ingen hadde bedt om. For jeg hadde jo tenkt å blogge om blåveisen, den skal jo nå brukes for alt den er verd (og jeg er virklig god til å dra ut kjedelige tema. Tør jeg minne om hvem som besitter Bloglandias mest omtalte opererte stortå? ).

Blåveisen, ja. Takk for sympatierklæringer etter forrige innlegg. Det lindrer. Noen av dere lurer på om det ikke ser verre ut enn det egentlig er? Til dere vil jeg utbryte et rungende nei. Nei! Det ser ikke verre ut enn det er. Det bildet ikke viser, er hvor hovent det er rundt der. Både over og under øyet er det utbygg og karnapper.

Jeg har i dag erfart at det ikke er lett å løpe med blåveis. Forstå meg rett, jeg løper så godt som aldri, men med mitt utseende (syk, uflidd og med blåveis) vil man helst ikke at naboene skal se en. Jeg vil ikke ha noe av at de sender bekymringsmeldinger til politi og barnevern.

Så i dag løp jeg ut til postkassa, med høye kneløft, for å hente avisa. Blåveisen duvet i takt med bevegelsene, opp og ned humpet den. Meget ubehagelig, faktisk. Kanskje hele skiten løsner snart og siger nedover kinnet. Kanskje har jeg snart en svulmende hengeblåveis under kinnbeinet. Eller under kjevebeinet.

Jeg presiserte litt vagt i forrige innlegg at jeg ikke har vært gjenstand for vold. Det står jeg ved - uten at jeg av den grunn vil frikjenne Gemalen helt. Tross alt var det han som tramslet Sønnen ut av fanget mitt på et slikt vis at Sønnens panne traff mitt øye. Han gjorde det neppe med overlegg eller forsett (trur eg?) men noe uaktsom var han.

Men han tar godt vare på meg nå. Han har vært på apoteket og kjøpt salve, et remedium som visstnok skal forkorte helberedelsesforløpet til blåveiser og lignende. Jeg vet ikke om jeg tror på det, men jeg lar meg aller nådigst smøre.

Men jeg skal nevne for ham at jeg skulle hatt et par solbriller. Store, dyre solbriller. Det er vel en mulighet for å få gjennomslag for slike ønsker nå, skulle jeg mene.

16 kommentarer:

Frøydis sa...

ABSOLUTT må du få nye sviiindyre solbriller, betalt med gubbens kort!! Skulle bare mangle..tyn han for alt det er verdt, hehe..

Men du SER nå bedre ut..passa jo lite godt at du har blitt syk på toppen av det hele :-((

MASSE god bedring til deg, så regner jeg med ditt nye innlegg blir med nye solbriller ;-))

Klem fra Frøydis

Bondekona sa...

For å være ærlig ser det verken godt eller vakkert ut.. God bedring.

Det verden trenger... sa...

Hei,
Uff og uff, det så ikke godt ut!
Må bare si at jeg liker bloggen din supergodt, jeg har nå lest den fra første post til i dag og jeg har ledd og grått og ledd litt til:-)
God bedring! Håper remediene virker, men det som klart virker best, er nok et par svindyre solbriller fra Gemalen :-)

Janet sa...

Uffda. Klart du skal ha DYRE solbriller!

Hanne sa...

Ja, du så virkelig lekker ut. Det må jeg si. Og jeg holder med deg i at nu er tiden inne for å få gjennomslag for ønsker. Bruk blåveisen for det den er verdt.Jeg for min del ser frem mot hvitveisen.

Sender en trøstende klem.

Elisabeth, innerst i veien sa...

Ja, det du sparer i mascara og øyenskygge bør investeres i noen heftige solbriller!

Og det skulle bare mangle at Gemalen stiller opp når han tross alt er skyld i det hele...

Og hvordan går det egentlig med den tåa, den er ikke bloggifisert i det siste..

Dilli sa...

Yes! Dyre solbriller og dyr kamoflasjesminke burde han minst punge ut for...Dessuten bør han spandere sjokolade! Og så synes han kanskje selv det er lurest at det er han som går på butikken en tid fremover... ;) God bedring!

Trollmora sa...

Da jeg ble spurt i et jobbintervju på sent 90-tall følgende spørsmål: "Om du var et dyr, hvilket dyr ville du da ha vært".... jeg er ikke så overbegeistret for dyr egentlig så jeg svarte "Jeg skulle likt å være en skikkelig dyr sportsbil!" Så nå kan jo du ta en variant av den der.... feks... "du gemal du... det blir liksom som å gå som dyr i bur her inne med denne blåveisen... (litt sånn "din skyld"-opplegg, sant?) så for at jeg skulle kunne ha gått ut litt utenfor her bare så jeg kunne fått i meg litt frisk luft hadde det vel vært på sin plass med et par DYRE solbriller som står litt i stil til størrelsen på mitt hovne øye som skjedde da DU skulle løfte sønnen var som KOSTE SEG på mitt fang....."

Vet ikke men.... jeg fikk affal jobben ;) hihi

Forøvrig syns jeg megasynd i deg fremdeles altså... til en sådan grad at jeg faktisk er mye bedre selv i dag! :)

Wenche sa...

Jeg både ler med deg og gråter for deg i en og samme operasjon, for det ser virkelig ikke godt ut, men du skriver jo så jeg ligger krokete over pulten her.....ja, jeg leste denne mens jeg satt på jobb. Ønsker deg god bedringe, fortsette å skrive, det gir iallefall god helse til lattermusklene

Kathrine sa...

Uff, de så ikke noe bedre ut i dag nei... Et par fjonge, dyre solbriller er helt klar på sin plass, som plaster på såret.

God bedring, håper remediene Mannen har handle inn fungerer!

Shy sa...

Stakkars, stakkars Bergljot. Detta såg ikkje godt ut. Men dine skildringar av elendet er heilt fantasktiske, og eg anstrenger meg verkeleg for å ikkje le.... ;))

Gafflan sa...

Tycker det ser värre ut idag...mer svullet. Aj! Springa med det ögat är kanske inte optimalt men jag tycker nog du ska vara bestämd i ditt argumetnt för nya solbriller ;D
Klem

Hello Baby Lou sa...

Fete solbriller er det minste man kan forlange i en slik tilstand.. Usj, og snart blir det lilla og gult..

Anna sa...

Jag syns verkligen synd på dig og jag ska ikke omma med noe kjerringråd, mest før jag ikke har noe.
Vad er ett kjerringråd før en blåveis? Sov med ett stekt egg på øgat...
Det der med gammal, ja det er lite jobbigt, men bara når det handlar om mig själv, alla andra er unga oansett, før ex vet jag att Sean Connery fortsatt er ca 62,5, eller hur?
God bedring!!!

hege sa...

Og jeg som datt innom hos deg for første gang den dagen du satt der med DEN blåveisen, da! Stakkars deg! Selvsagt må du ha deg dyre, kule solbriller! Det sier jo seg selv, egentlig.

Gleder meg til å følge deg og fjaset ditt videre - for dette var riktig underholdende - både med og uten blåveis;-))

Bustenellik sa...

Huff, det ser virkelig ikke godt ut. Langt mindre høres det behagelig ut. Og selvsagt må du bruke det for alt hva det er verdt! Sykdommen skal du muligens se på som en velsignelse akkurat nå, i det den sparer deg for mange spørsmål når du likevel må være inne.
Du kan jo alltids prøve lykken i give away hos meg? Du ville jo fortjent det nå, mener jeg... :-) God bedring!
KlemmerT