onsdag 5. januar 2011

Å nei og nei. Sexing på barne-tv.

Det er ikke det at Bergljot er imot sexing, i mange sammenhenger er det en fin ting. Bergljot er også inneforstått med - og positiv til - at barn skal orienteres om hvor de kommer fra. Den som spør, skal få svar. Sånn cirka tilpasset alder og modningsnivå.

Bergljot har sluppet unna Den Banebrytende Samtalen om Unnfangelse. Sønnen, den enbårne, spurte en gang om hvordan barn ble til - men han slo seg til ro med at pappaer planter frø i mammaer. Og Bergljot slo seg til ro med at han slo seg til ro med det svaret (detaljer rundt metodikk og teknikaliteter kan man jo alltids utsette. Bergljot liker godt å utsette det som kan utsettes.)

Men så har man jo tv, da. Og leggerutiner som ikke er helt på stell etter jula (legginga går for så vidt ikke som smurt ellers heller, men det er en ganske annen sak). Sånn cirka like etter foring her en kveld, men før tannpussen, var familien samlet på kjøkkenet. Bergljot ryddet, og Gemalen var i gang med de Mentale Forberedelsene til Kveldsritualet (les: leggehelvetet).

Objektene som skulle legges sto og kopet foran tv (det gjør de selvsagt bare unntaksvis. I Bergljot-heimen har vi veldig gode rutiner rundt bruk av medier som Fjernsyn og EDB. At vi både har EDB og Fjernsyn på kjøkkenet er helt tilfeldig.) Verdens beste SFO på NRK Super forkom meg å være et trygt valg. Selv om jeg håper SFO-en Sønnen, den enbårne, sokner til drives etter andre prinsipper.

Nå ser jeg at jeg har blogget i det uendelige uten å komme til poenget igjen. Unnskyld, unnskyld. Poenget er at ei av jentene på tv brått og plutselig skulle bli storesøster, mot sin vilje, og at hun ikke kunne begripe hvordan dette hadde gått til. Så ble det en del prat om sexing, da. Om at "mammaen din og pappen din har sexet". Som altså innebærer "ligging med tissene mot hverandre", ifølge guttene på SFO.

Bergljots tre håpefulle fulgte interessert med, for en gangs skyld var det ingen som sloss eller kranglet. Sexing var tydeligvis et interessant tema. Bergljot, som jo er veldig liberal og i tiden til tross for høy alder, lot dem se (men syntes nok, inni seg, at Barnefaren snart kunne gå løs på den praktiske delen av leggeprosedyren).

"De slutter sikkert nå. Tross alt var det ikke varseltrekant og 16-årsgrense på dette programmet," tenkte Bergjlot optimistisk. Men nei - de sluttet ikke. Også penetrering og løslige detaljer rundt dette ble brakt til torgs. Så nå er det ikke mye mine barn ikke vet om sexing, vil jeg tro.

Underlig nok virker de ikke spesielt traumatiserte, ikke har det kommet med penible oppfølgingsspørsmål heller. Tok de ikke poenget? Tror de at sexing er løgn & bedrag, som julenissen og tannfeen? Eller kjenner de til sexing fra før??? Ikke vet Bergljot, og ikke har Bergljot tenkt å spørre.

Men Bergljot forventer at temaet vil komme opp igjen om kort tid - så det er vel bare å klargjøre seg. Og neste gang holder det nok ikke å vase om fars frøplanting i mor. Da må vi ta for oss selveste pulingen. Det blir nok stas for alle parter.

Men sånn er livet.

22 kommentarer:

Bustenellik sa...

NRK har jo fått klagestorm etter Trekant, men det var jo tross alt er program som gikk sent på kvelden. At det skal berettes om bien og blomsten i barne-TV er kanskje litt drøyt? Da burde de jo i såfall sende "Kroppen Vår" like etter, slik at Trond-Viggo kunne tatt seg av eventuelle oppfølgingsspørsmål. Jeg minns han var en grundig kar?

Elisabeth, innerst i veien sa...

ja, det blir nok stas for alle parter. :-)
Kanskje du ikke skal fortelle dine små at de kan se SFO om og om ogjen på nettet?

http://nrksuper.no/super/tv/vis/?pro=1937

Superpopulært her også, men vi har ikke fått noen inngående forplatningsspørsmål i denne omgang. Jeg slår meg til ro med at tidligere innsats fra mor og far på svarfronten, ikke paktisk undervisning, har tilfredsstilt det vitebegjærlige barnet..

Janet sa...

Tihihi. Morsomt.

Mette sa...

Hehehe.... Tenaringen var tidlig opplyst om hvordan det hele foregikk - det kom jo soskenbarn og tremenninger i tide og utide sa dette matte jo forklares...

Jeg fikk allikevel hakeslepp da han i en alder av 4 fortalte hvorfor han insisterte pa a sove i samme seng som meg - han ville nemlig ikke ha noen sosken og mente at nar han sov der sa var det jo ikke plass til pappaen hans (lille Odipus?). Er ikke helt sikker pa hvor han hadde fatt det fra at barn kan visstnok bare lages om natten...

Vel, na ble det jo ikke noen sosken pa ham, men DET har ingenting a gjore med at han tok sin tid for han sov fast pa eget rom... ;-)

Lykke til med "opplysningen"!

Bondekona sa...

Hoho, så greit når rikskringkastingen kan hjelpe til litt i hverdagen.
Og nå lurer jeg på om det var derfor 5åringen min satt så fint og ventet foran tven mens 4åringen kunne legges først-uten protest her om kvelden..

(og norgesglass fungerer utmerket til feks kindereggleker!-men helst uten vann..)
Velkommen til meg.
Vil legge meg til hos deg også, men da ødelegger jeg det fine, runde tallet ditt!
:O

Bergljot sa...

...alt var mye enklere i gamle dager, da det var allment akseptert med fortielse eller bien-og-blomsten....

Og Bondekona - du er hjertelig velkommen som damatiner nummer 101;-)

Trine sa...

Jeg kan levende se dere - alle med spente uttrykk på "hva kommer nå?"...... Dette har vel ikke vært enkelt til noen tider, vil jeg tro; å forklare unger denne delen av livets mysterier. Men nå har vi jo barne-tv til å hjelpe oss. Da kan man jo i grunnen bare nøye seg med å bekrefte det som blir sagt.

Unknown sa...

Gratulerer med 100! (Eller 101?) følgere!
Eg trur eg må få eldstemann til å se denne episoden av SFO. Han er vel snart i den alderen at vi må sette oss ned og ha alvorspraten. Han virker litt umoden og lite klar for sånt, men plutselig er dei der. I puberteten altså. Og hvis vi kan overlate alvorspraten til NRK så er jo det heilt topp! Vi hadde også eit dataspill for lenge siden som heitte Kroppen - bør kanskje finne fram det og. Eg meiner bestemt at det og tok for seg temaet. :)

Camulen sa...

Hehe...vi hadde en ganske lik reaksjon her hjemme med nr.3 som den Nora på sfo hadde i denne episoden, da jeg var høygravid med nr.4. Han var nesten 8 år, og jeg var sikker på at han var godt informert om livets realiteter, slik som storebrødrene hans var for lengst på hans alder. Jeg fikk dermed en stor overraskelse og en god latter etterpå, da han meget fornærmet fortalte meg at en venn av han hadde vært frekk og løyet om at foreldrene hans hadde hatt "tiss mot tiss". Det trodde han aldri at disse foreldrene noen gang hadde gjort! Jeg måtte litt lattermildt fortelle at vennen nok hadde rett, og at det jo var slik det ble barn. Han ble helt stum, stakkar, og det uttrykket han fikk da det gikk opp for han hvordan jeg hadde fått den store magen, var helt ubetalelig! Fantastisk! Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan han har unngått å få med seg dette i nesten 8 år!

lise sa...

Jeg har ikke sett programmet, men har fått med meg at det er populært hos åtteåringen min. Han var ikke helt fornøyd på mandag da han fikk vite at han måtte vente helt til lørdag formiddag på neste episode..

Hvordan barn blir til visste han dog fra før av, men det er sikkert veldig spennende med sånn prat selv om. ;-)

fru Storlien sa...

Haha, de spør nok, men ikke når du venter det...Her forleden hadde noen googlet puling fra pc-en. Far i huset tror bestemt han på 12 år har vært og søkt opp ukjente ord, mens jeg mener en gutt i den alderen må vite hva det betyr. Hun på 8 derimot, hun vet det kanskje ikke.

Hello Baby Lou sa...

Den episoden rullet også tilfeldig over vår tv-skjerm. -Ånei, jeg er ikke klar for å snakke om dette ikveld, tenkte mor sjøl. Men merkelig nok ble det ikke oppfølgingsspørsmål om den saken..

Liv-Inger sa...

SFO er populær her også. Men jeg fikk altså ikke med meg denne episoden. Men så er det jo ikke jeg som er i målgruppa i husstanden helle da. Men undertegnede skjønner jo at det trengs en voksen, ansvarlig (?) person som anstand når man skal se NRK-produksjoner på selveste NRK Super heretter! Det aner meg forresten at eldstejenta har sett programmet. Hun så det på nett-TV i går. Har ikke fått noen kommentarer ennå. Men men, er vel bare å stålsette seg. Det kommer nok...

Ser for øvrig frem til full rapport fra leksjonen om selveste pulingen i Bergljot-heimen ;-)

Marianne sa...

Du får se det positive i det; med kommende sexingsamtaler har du jo blogginnleggideer for det neste året; MINST!

Og by the way; http://www.side2.no/helse/article3055448.ece

Shy sa...

Haha! Eg hugsar ikkje kor gamle mine var, når eg forklarte dei om saker og ting. Men eg har vel alltid sagt rett ut korleis dette er. I dag har eg hatt ein liten reprise til min sønn på 21 år, som nettopp har fått kjæreste..... ;)

Trollmora sa...

humrer meg igjennom innlegget ditt og ser alt så levende for meg hihi. Som nabogutten (5) her sa: 'du pappa. . . Du har pulka 2 ganger du. For du har både meg og storesøster. ÆSJ! '

Bergljot sa...

;-) Søskenpulk(ing), med andre ord?

Jonna sa...

Ler høyt her jeg sitter.... :-)
Her satt også jentene som lys foran tv'en, mens mammaen halvsov på sofaen. Når jeg fikk med meg hva dagens tema var, så skrudde jeg opp lyden. Tenkte det var like greitt de lærte dette fra NRK.
Men til min store forbauselse, så kom det ikke et eneste oppfølgingsspørsmål eller den minste reaksjon.
Før ved middagsbordet i dag, da M plutselig utbryter.....: mormor og morfar kan jo ta tiss mot tiss, så får de nye unger! (Hun synes litt synd på dem som bor alene uten unger i huset...). Så fikk jeg ihvertfall forklart at det er sjeldent par i 60-70-årene får unger...

Bergljot sa...

Fantastisk, Jonna;-) Ja det hadde tatt seg ut å bli storesøster i en alder av 41...

Anonym sa...

Ja, det hadde vært noe.... ;-)
Husker jo hvor flautt du syntes det var å bli storesøster når vi gikk på ungdomsskolen.... hihi.. :-)
Jonna

S sa...

Ojsann..Jeg er supergravid, og niesen til min kjære ser på SFO..jeg lukter pinlige spørsmål lang vei neste gang vi treffer henne :-D

Alle oss sa...

Hei,

Denne episoden så vi også ! Forøvrig et morsomt program som kom litt brått på oss voksne... En vaktmester som har fulgt med i timen.

Noe helt annet, min lille sønn ser veldig frem til SFO, han tror nemlig det er slik SFO er..