fredag 7. januar 2011

Hva skal jeg finne på nå, da?

I fjor hadde jeg ett nyttårsforsett. Jeg lovet meg selv at jeg skulle drikke vin oftere. Det klarte jeg med god margin, så selvfølelsen er på topp nå ved inngangen til det nye året.

Det er litt fristende å kjøre det samme forsettet for 2011 - men det gjør jeg ikke, for da kan jeg få blå nese, blå tenner og skrumplever. Så hva skal jeg gjøre da, da? Begynne å røyke (det tror jeg jeg kunne ha klart, med god margin) for så å slutte igjen i 2012? Eller kanskje 2011 står i snusens tegn?

Vi har allerede en snuser i heimen, så jeg har tilgang til varene. Siden snuseren har tenkt å fortsette med sitt, så kan jeg hive meg på bølgen, liksom. Gemalen sier at snus forebygger hull i tennene. Sånn sett så kan utgiftene sikkert balanseres med tannlegebudsjettet.

Kunne jeg ha trimmet mer? Tja. La meg si det sånn - selv små tiltak på dette området vil gi enorme utslag, iallfall på papiret. I skrivende stund er han gorillaen på NRK-Puls, også kjent som Yngvar, på jobben min for å motivere sofasliterne til å komme i gang. Er jeg der, tror dere? Nei. Jeg er hjemme og blogger sammen med den nye skrittelleren min som jeg fikk til jul - av jobben.

Jeg er litt usikker på om den virker som den skal, den der telleren. Jeg trasket rundt med den i hele går - og da kvelden kom, hadde den bare notert seg 4480 skritt. Det er ikke mye når man vet at 10.000 må til for at man skal kunne droppe annen trim. Kanskje den bare teller skrittene på den ene foten, den nærmeste? Eller kanskje jeg tar for lange skritt?

Det blir kanskje litt mer trim i 2011. Kanskje. Jeg tar ellers sikte på å opprettholde vinkonsumet fra i fjor, og jeg skal ikke slanke meg. Det blir nok unødvendig siden jeg sikkert automatisk blir mindre løsflesket av trimmen jeg kanskje skal utøve. Dette er en såkalt vinn-vinn-situasjon.

Jeg skal spille mer spill med mine barn, og jeg skal demonstrere for dem at det er mulig å vinne og tape med samme sinn (her innser jeg at jeg har en jobb å gjøre, ikke minst med meg selv). Og så skal jeg bli flinkere til å klemme på Gemalen (jeg er nemlig ikke så flink til det, ifølge Gemalen).

Huset skal utsettes for mer renhold - det vet jeg at jeg skal klare siden jeg bak min manns rygg har ansatt vaskedame (er det uetisk, dere?). Hun heter Aneta, og jeg skal smugle henne inn på dagtid sånn at ingen uvedkommende skal oppdage henne.

Her var det veldig mange krevende strekkmål, ser jeg. Best jeg slutter før jeg går ut offentlig og sier at jeg skal slutte å spise sjokolade.

10 kommentarer:

Heidi sa...

Jeg må bare kjøpe nye batterier til skrittelleren min, jeg. SÅ kan jeg begynne å gå. Kan jo ikke gå uten at det telles...?

Pia sa...

Har også en snuser i huset. (Nei, ingen av ungene.) (Men de prøvde vannpipe i Egypt, så snart har jeg vel noen røykere)
Når det gjelder nyttårsforsett - bare fortsett å vær sånn som du er, du. Det er mitt nyttårsforsett. (Altså, ikke å bli som deg. Men å fortsette å være meg) (ALtså, sikkert flott å være som deg) Og nå sier jeg takk for seg.

Bondekona sa...

..og vaskedame er topp!
Jeg har ei som kommer mens jeg får alle til å rømme huset-så kan vi(jeg) late som om vi bare har det så rent...av seg selv.
Hipp hurra!

Trine sa...

Åh du har mange mål. Men alt det der kan jo faktisk la seg gjøre. Jeg har i grunnen bare 1 mål - og det er så kjedelig som å trene mer. Jeg MÅ. Jeg har ikke spesielt lyst. Men jeg MÅ. Kunne innimellom tenkt meg en røyk. Men nå har jeg holdt i 3 år og 3 dager..........Så da får vi si at jeg er ferdig med den skiten. Og jeg glemte: jeg er på jakt etter vaskehjelp. En som er bedre enn hun jeg hadde inntil for ett år siden.

Anonym sa...

Vaskehjelp høres herlig ut! skal prioriteres her så fort inntekten blir bedre. Kanskje du burde spise mer sjokolade? den har jo så mange positive egenskaper!
Synes du har en fantastisk blogg, har lagt meg til som følger for ikke så lenge siden og leser alt :)
Godt nyttår :)

Bergljot sa...

Tusen takk;-) Og godt nyttår til deg også, anneblabbers!

Anonym sa...

oi, jeg føler meg beæret over å ha havnet på bloggrollen din! Wordpress har ikke samme ordningen med å følgere som blogspot har, men du skal få oppdateringene viss du bare legger bloggen til i blogglista di. Kjempegøy at du liker bloggen min :D You made my day!

Siri sa...

Uetisk? Hva da? vaskehjelp? Svart vaskehjelp (som i unndratt offentlig iunnsyn) eller bak ryggen på Gemalen?
Jeg kjenner aat ingen av dem sto for meg som helt annet enn hverdagslige nødvendigheter.
Vi jenter må gjøre hva vi jenter må gjøre.

Liv-Inger sa...

Ah, jeg vil også ha vaskehjelp! Hadde det for noen år siden. Aldri har vel ting vært så på stell som da! For ikke bare fikk vi huset vakset annenhver fredag. Vi ble tvunget til å rydde huset annenhver torsdag! Det var gull verdt alene! Nå for tida har vi det aldri rent og ryddig i alle rom samtidig.

Nyttårsforsett om å drikke mer vin likte jeg! Tror jeg må adoptere :-)

Hanne sa...

Jeg har en skritteller en plass i en eller annen skuff. Men jeg går tur flere ganger for uka, og i perioder hver dag, og jeg går på jobb. Så jeg har god samvittighet. Jeg har ingen forsetter, for jeg skjønner ikke hva det skulle være. Muligens å spise mindre sjokolade, men også det er egentlig helt uaktuelt.

Mitt nyttårsforsett kan være å overleve januar og februar.