onsdag 1. september 2010

Tjukkeste slekta


Mor mi er utvandret (men ikke utvannet) trønder. I sommer var hun tilbake i Trøndelag for å se til røttene sine. Blant annet besøkte hun noen søskenbarn hun ikke treffer så ofte - og de kom med store nyheter, kunne mor mi fortelle på telefonen i dag.

For en av disse slektningene driver nemlig med slektsforskning, og han kunne fortelle at joda, mor mi er firmenningen til Arve Tellefsen og Øystein Dolmen (Knutsen i Knutsen & Ludvigsen).

- Det falt vel noen brikker på plass når du fikk vite dette? Det med musikaliteten...

- Ja! Å du veit, firmænning e ganske my å det, sjø, hoiet mor.

- Du må blogge om dette, ikke sant? Hvis ikke gjør jeg det....

- Ja men du må itj skriv kæm dæm e! Men hvis ho Irene e firmænningen dæmmers, på pappa si si, så e dæm vel firmænningan min å? Itj sant?

Klart det! Og siden det er så klart, så kan jo ikke identiteten til disse nære slektningene våre holdes hemmelig. Hallo, de er i familie med meg, også.

Bildet så jeg meg nødt til å låne av Trondheim Kammermusikkfestival.

5 kommentarer:

Bustenellik sa...

Ja det får'n si! I slekta vår er det bare predikanter a la Åge Åleskjær og Egil Svartedal (han TV2-pastoren). Søskenbarn av bestefar. Også Jens Arne Svartedal da selvfølgelig, han er jo skiløper og prekær nok lite om Gud og sånn.

Madame Mim sa...

Fy deg Bergliot!

Hello Baby Lou sa...

Så stas, så nå er det bare å vente på slektstreffet, hvor du kan klarne stemmen og ta en trall, i håp om å bli oppdaget og få være med på Arves neste plate?!?

Bergljot sa...

Ja, det har jeg tenkt å gjøre. Men jeg tar ikke en duett med min førstefødte, da er jeg redd vi blir kastet ut.

Unknown sa...

Ja det var noe å slekte på! :)
Her er det vestlandske småbruks-bønder i minst 8 slektsledd tilbake. Og muligens ein bryggerimester i Bergen, men det er hysj, hysj...
(Og sjølvsagt Harald Hårfagre litt lenger tilbake...)