mandag 27. september 2010

Reven Rappo


Noen av dere tror kanskje at Reven Rappo er en hvilken som helst rev. Men det er han ikke. Han er skurken i Boots & Dora (eller var det omvendt?) - altså er vi inne på barne-tv.

Boots er en apekatt med boots på seg, og Dora er ei jente. Programmet er litt sånn dataaktig (nei, jeg har ikke tenkt å presisere hva jeg mener med det, for jeg pleier å duppe av forholdsvis tidlig i programmet). De løser liksom mysterier, Dora og Boots, og så snakker de engelsk innimellom.

Reven Rappo er den revifiserte Ondskapen i programmet, The Evil. Han er en tilsynelatende tilforlatelig liten rev som ligger og lusker i buskene. Han er alltid ute etter å lage hekkan, stjele eller begå andre heslige ugjerninger.

Vilhellerikke har stor respekt for Rappo. Hun synes han er ufordragelig og slem. Så fæl synes hun han er at vi til tider har (mis)brukt ham i oppdragelsesøyemed. "Legg deg nå, ellers kommer kanskje Rappo!!!!" "Hvis du ikke spiser opp middagen din, kommer kanskje Rappo og tar den!"

Jesper Juul, som jo er Bergljots Store Ledestjerne innen oppdragelse (unnskyld, jeg mente empatisk veiledning) av barn, hadde selvsagt ikke bifalt denne metodikken. Men man må jo gjøre sine personlige tilpasninger, ikke sant.

I går skjedde det noe uventet i Bergljot-heimen. Bergljot og Vilhellerikke hadde en fin samtale, og temaet kom inn på denne revejævelen. Det var da Vilhellerikke kastet på hodet og erklærte at hun ikke brydde seg om Rappo - for hun kunne bare "bange ham".

"Bange? Hva i svarte er det for noe?" tenkte Bergljot. (Ungen mente vel ikke skyte?)

Joda, det mente Ungen. Hun pekte ut i lufta med en gaffel og skjøt av hjertens lyst.

Nå lurer jo jeg på hvem det er som har lært min yngste datter å bange? Det må jo være noen i barnehagen, kan ikke tenke meg at det er noen av de veloppdratte (unnskyld, empatisk veiledede) eldre søsknene hennes som har ledet henne på ville veier.

Jeg vet at det var de som lærte henne å bruke sengebunnspinnene til lekevogga til å fekte med - men de kan da ikke ha introdusert skytevåpen?

Eller kan de det...?

17 kommentarer:

Unknown sa...

Heisann,
og tusner på takk for hilsen!
Nå har eg kosa meg her hos deg mens eg vente på at bildene fra Osloturen ska lastes opp. TTT! Men ingen fare, når eg kan værr her hos deg vettu :o)

Det e så harligt befriande å komma inn her te deg må eg få sei!!! Humor e generelt greit å ha med seg i hverdagen, men når det ispes "litt" upretensiøs selvironi og ein haug med ærlighet, så blir det jo barra PERFEKT i mine auger! Det får meg te å føla meg litt bedre, og sjøl om eg barra har ein avlegger å "veilede", så kjenne eg meg litt vel godt igjen kan du sei. E alenemor da, så han får jo ALLE sidene te ei mor som ikkje alltid kan værr på topp... "Barneoppdragelse e ein overskuddsting" seie nå eg, og et par snarveier blir tatt ja... ;o)

Takk for at du byr sånn på deg sjøl snupps!!

Elisabeth, innerst i veien sa...

Rappo ingen rapping! We did it, vi klarte det, we did it! I den engelske versjonen snakker Dora engelsk og spansk, visste du det. I den norske altså norsk/engelsk - i tilfelle du hadde sovna fra det, hi hi. "Ser du et fjell? Trykk på fjellet" Jaaaaaaa.

Har ingen anelse om hvem som har lært barnet ditt å bange, foreslår noen skumle fyrer i bhg, det er alltid noen skumle fyrer i bhg, noen som ikke har så empatisk veiledende foreldre....

Trollmora sa...

Dora the explorer går på youtube hver morning her!!!! Bange du...... man kan jo sette inn en F i stedet for en P der da så blir det FANGE og det var sommerfugl-håv-bevegelser hun gjorde med gaffelen? Hvis ikke det så ...... nei... da tror jeg tiden min er ute :) Det var vel pedagogisk empatisk veiledende?

Ha en god kveld da, med Fanging, ikke Panging :)

Shy sa...

Savnar barneTV eg. Alltid nyttig å ha sett det når ein har med barn å gjere. Ein går ikkje gjennom livet utan å ha leika litt banging! Vilhellerikke har skjønt det!

Snuskebassa sa...

Reven Rappo kjenner vi godt. Men har ennå ikke kommet på å bruke ham i veiledningssammenheng. Men, det kommer, det kommer :-)
He he
Ønsker deg en fortreffelig kveld :-)

Anonym sa...

Prøv med "Vilhellerikke ingen banging"! Jeg vil herved meddele at vi har oppretta uoffisiell Fjase-fanklubb avdeling Oslo! På personalrommet høres blant noen av oss altså "Har du lest Bergljot i dag?" slik vi i barneskoledagene spurte "Så du Dynastiet i går?" Hurra for deg!

Liv-Inger sa...

Nå er vi inne på et tema jeg kjenner godt. Dora the Explorer er den O Store Heltinnen her i gården. Syns 5-åringen. 8-åringen mener bestemt at Dora er barnslig. Men så veldig troverdig er hun dog ikke.

Her hadde vi forresten full kontroll på alle sanger tilknyttet serien. Helt til de endret på dem! Hallo??! Plutselig sier ikke Rappo "å æææsj", men "å fillern". What?? Jeg blir jo helt satt ut, for "fillern" er jo ikke et ord vi har i vårt nordnorske vokabular! Jeg syns det er uhørt å endre på sangene underveis. Barn (og deres empatisk veiledende foreldre) er vanedyr! Så det så!

Men tilbake til saken. Banging? Ikke vet jeg hvem som har lært yngstedattera di det. Jeg holder med Elisabeth. Det er nok noen skumlinger i barnehagen. Garantert! Du får ta deg et alvorsord med dem. Og når det er gjort kan du stolt utbasunere "Vi klarte det, vi klarte det, dutdutdutdutdutdutdutdut"!!!

Ha en fortsatt fin kveld!

Pia sa...

Dora og Rappo og sånn kjenner jeg faktisk fint lite til. Men banging, derimot....

Camulen sa...

Hehe... Vi var på ferie i sommer med en annen familie. Datteren deres på 3 år hadde stooor respekt for Reven Rappo, og vi hadde stooor glede av å erte henne bittelitte granne med dette... Herlige minner...

Unknown sa...

Mulig hun har truffet en av mine to - de kunne vel lært henne både det ene og det andre. Disse to`s mor var - by the way - på Jesper Juul foredrag i forrige uke - sikkert utrolig bra - men ble ikke mye mer kompetent - ettersom denne moren er veldig dårlig på dansk - skyld derfor på Juul om barna er empatisk inkompetente.

Bergljot sa...

@Namaste: Hvis det er sånn at barneoppdragelse er en overskuddsting, så faller en del biter på plass... For å si det sånn. Og takk for fine ord;-)

@Elisabeth: Klart det er barnehagen! Jeg tipper at det han der nye svogeren til Vilhellerikke, jeg tror ikke han er helt tam.

@Trollmor: God teori! Kanskje hun rett og slett fanger Rappo? Jeg kan jo la tvilen komme henne til gode, selv om jeg tviler på at det var det hun gjorde;-)

@Shy B: Jeg er åpen for litt banging. Men jeg vil ikkeha henne inn i HV-ungdommen.

@Snuskebassa: Bergljots empatiske veiledning er basert på tomme trusler, vingling og utflytende grenser. Jeg vet ikke om jeg kan anbefale metodikken til andre (den ser ikke ut til å være nevneverdig effektiv på mine egne).

@marenkargrete: Jeg rødmer jeg nå. Og det må jeg slutte med, ellers tror folk rundt her at jeg har gått like i klimakteriet, helt akutt. Takk.

@Liv-Inger: Enig med deg - det er en uting å endre sangene etter at de er innlært. Slikt er kun egnet til å skape forvirring.

@Pia: Så de banger hjemme hos deg også? Av en eller annen grunn kunne jeg nesten tenke meg det;-) Teori: Gutter som fekter, banger. Nå venter jeg spent på bangebilder.

@Camulen: De er jo litt søte når de er så små at de ikke helt skiller mellom hva som finnes og hva som ikke finnes;-)

@Homla: Har du vært på foredrag med o selveste Jesper? Jeg er vill av misunnelse (selv om du ikke skjønte hva han sa). Så de banger, dine også... Etter innlegget ditt om to tette begynner jeg å ane at det er visse fellestrekk i dynamikkene i heimene våre. For å si det sånn...

Trine sa...

Har vært lite banging i heimen her. Med No Boys Around, er det ingen gutte-færer som påvirker. Men gud vet hva som skjer nå som de er i barnehagen... Det er én som heter Oliver; jeg tror han kan bli kilden til litt banging etterhvert hos oss også. Og litt tåler vi, tror jeg. (jeg sitter i klasserommet, har kaffipause, leser litt blogg og ler. Og det er nok flere som lurer litt på meg nå....Tørna?)

Pafrika Og Belkini sa...

Hehe. Nå har jeg tatt ett oppsamlingsheat her inne hos deg, og ledd og kost meg! Særlig frydet jeg meg over Bekjennelser I og II, og gjenkjennelsesfaktoren var høy. Jeg er nok enda verre enn deg, for jeg har bare ett barn å stappe tran og grønnsaker i, likevel slurves det over en lav sko. I krokene lever hybelkaninene glade dager, og grunnet et jevnt tilsig av hundeår rekker de å opparbeide en ganske imponerende størrelse, før de blir utslettet ukentlig... eller annen-ukentlig, eller enda verre... Friske er vi også, iallefall meg og Belkinien. At Mr Pafrika fikk utlevert et elendig immunforsvar, får han heller ta på seg selv. Støvsugeren står der, til felles avbenyttelse for alle som vil/nyser.

Jeg trodde jeg hadde hevet meg på som følger for lenge siden, men dengang ei, ser jeg. Det skal umiddelbart rettes opp i!

Fin tirsdag til deg!

Bergljot sa...

Velkommen;-)

Siw sa...

Hihihihii :) Reven Rappo er ukjent for meg, derimot ble jeg kjent med sauen Shaun - og ble fan i samma slengen. Kanskje jeg skal teste denne reven som sovemedisin, om du sier du alltid dupper av da? Klem :)

yanmaneee sa...

kyrie 7 shoes
longchamp bags
yeezy
canada goose outlet
curry 6 shoes
off white shoes
air jordan
kd shoes
100% real jordans for cheap
supreme clothing

Luxury Bag Sale sa...

Instead, Off White Sale the brands make use of Golden Goose Shoes various fetish elements - especially leather. Sport Shoes Sale In 2023, Copenhagen Fashion Week states it will launch its new 2023-2025 Action Plan, which will map out a new pathway for the event for the next three years. The production method aims to be 100 carbon neutral Air Jordan 4s On Sale with zero emissions: the company takes charge of its own climate footprint with the aim of zeroing it in less than five Luxury Bags Outlet years. They remained popular right up to the late 1870s. It was over a hundred years later when Westwood's mini-crini made its appearance. Ruben Bos, director of Bos Group International, added: "As a Dutch based family company, Yeezy Boost we are proud to become a member of the Scotch Nike Air Force 1 Soda family. The influencer-stylist-artist steps out of the ordinary capsule Nike Dunk Shoes Sale wardrobe idea in her everyday outfits and takes it to another level. Looking over her Instagram feed, Magda's wardrobe appears heavy on colorful yet abstract pieces. Magda's outfits speak out and her followers are charmed by her style combinations. Dsquared2 will return to a co-ed catwalk format for its Autumn Winter 2023 collection. The Milan-based label Jordan 1s first began showing co-ed in 2016. The oversized bag brings a refined, new meaning to handheld accessories, offering size and silhouette that undoubtedly stands out among the crowd. Billowing trousers, teamed with oversized jackets and floor-length coats brought a sporty vibe to Gucci's fall men's offer. In terms of styling, it steered clear of anything too slick, even when compared to the house's former designers Tom Ford and Frida Giannini eras. With the beanie ubiquitous to most Alexander McQueen Outlet looks, it was heavy on the eighties, with layered leg warmers and pixie boots a recurring trend.