lørdag 25. juli 2009

Etikk

Bergljot har ikke provosert mange i løpet av sine fire måneder som blogger, men her forleden datt det inn en kommentar på et innlegg som bar preg av refs; min anonyme leser mener jeg har dårlig dømmekraft fordi jeg skriver om andres pinlige opplevelser.

På sett og vis er det jo artig å ha ertet opp noen. Likevel er det behov for en liten presisering, kjenner jeg. I posten "Apparatur" skriver jeg om hva som skjedde da ei venninne av meg glemte å holde oppsikt med massasjeinstrumentet sitt. Dette hadde jeg faktisk lov til å skrive om, det var klarert med instrumentets eier.

Opprinnelig sto det også en annen historie over samme tema på slutten, den la jeg til fordi jeg syntes den var litt artig, og jeg følte meg vel ikke så veldig slem siden jeg ikke har peiling på hvem det gjelder. Historien har jeg hørt via via, så for meg ble det liksom en slags artig røverhistorie.

Da jeg ble bedt om å stryke siste delen, fordi den det gjaldt teoretisk sett kunne snuble over bloggen min, og teoretisk sett kunne kjenne seg igjen og bli lei seg, gjorde jeg naturligvis det. Nå viste det seg jo at vedkommende har lest innlegget og kjent seg igjen, og vedkommende er ikke sur i det heletatt. Det er jeg glad for:-)

Så hva er det greit å blogge om? Jeg tror ikke jeg har hengt ut så mange her inne, bortsett fra antakelig meg selv og kanskje Vaniljedeigen. Han ser ut til å ta det fint. I prinsippet er jeg helt enig i at man skal unngå å skrive om andres pinligheter, med mindre man har fått tillatelse. Jeg mener allikevel man må få lov å løslig gjengi ting man har hørt når man ikke kjenner/aner hvem det er det gjelder. Da er det ikke personen, men historien som står i sentrum.

Til slutt må jeg si at jeg bare er sånn måtelig begeistret for anonyme tilbakemeldinger, jeg synes man skal gi seg til kjenne når man kommenterer i andres blogger. (Men jeg har står forståelse for at du som kjente deg igjen ikke hadde lyst til å stå fram med navn og bilde:-). Og så kan det fort bli litt forvirrende når flere anonyme kaster seg løs i debatten.

Men ellers vil jeg si at det er fint å ha ferie, og at det ser ut til å bli oppholdsvær på Jæderen nå.

2 kommentarer:

paaskeharen sa...

Jeg synes du var GODT INNENFOR. Iogmed at dette er en anonym blogg - hvor ingen blir navngitt - så kan man i prinsippet skrive hva man vil. At 'anonym' snerpekommenterer i den anonyme bloggen din viser at vedkommende ikke helt forstår hva det går i.

Fru Døscher sa...

Viser til din kommentar til mitt innlegg av 12. juli 2009 (http://frudoscher.blogspot.com/2009/07/e-d-sant.html). Vil gjerne ha bilder, da ingen i vår familie tok ansvar. På forhånd takk. Hilsen byråkraten.