torsdag 16. juli 2009

Dementi

Frøken Frekkesen har publisert et gripende innlegg der hun ikke bare skildrer undertegnedes interesse for husflid og toving, hun kommer også med direkte misvisende påstander om mine kunnskaper om anatomi. Begge deler er lite heldige for omdømmet mitt, og jeg vurderer å rapportere forholdet inn til Pressens faglige utvalg (PFU).

Altså: Jeg vet godt hvor på kroppen fuen befinner seg. Den ligger et godt stykke bak, i umiddelbar nærhet av where the sun never shines. Det er Frekkesen og hennes mor som er på ville veier her.

Så til de flotte heklede og tovede sitteunderlagene, jeg gjentar SITTEUNDERLAGENE, som det vitterlig har vært stor etterspørsel etter i min omgangskrets (Frekkesen har selv tasket til seg to, og det har vitterlig hennes mor også). Jeg har aldri omtalt disse som fuvarmere, verken i møte med vår felles heklende farmor (86) eller andre.

Det jeg imidlertid i gitte situasjoner og i trygge omgivelser kan ha kalt dem, er kusevarmere. Det var dette begrepet farmor, i motsetning til tantene, forsto da vi pludret om temaet i fars 62-årsdag i mai.

Ellers kan jeg berette at kusevarmer egentlig er en avledning av et annet godt innarbeidet substantiv, nemlig kusekoker (framsetevarmeren på passasjersiden i bilen).

Dersom noen har ytterligere spørsmål, eller subsidiært ønsker seg en kusevarmer eller to, er det bare å ta kontakt med undertegnede.

4 kommentarer:

paaskeharen sa...

Det er BARE jeg som blir sensurert av moderen. Fyttigrisen. 'Puling' er over streken mens 'Kusevarmer/koker' er innenfor?

Bergljot sa...

Mor leser ikke meg. Jeg har ikke fortalt henne om bloggen min. Og så er det uansett ikke så farlig med det jeg skriver, for jeg er ikke kjendis.

Frk. Frekkesen sa...

Jeg syns ronkekopp er over streken. Og Bergljot er veldig ofte over streken med alskens ord som hun kan.

Madame Mim sa...

Nei nå går det over alle støvleskaft! som om jeg, som kommer fra et mere sivilisert område av fedrelandet,står som garantist for betydningen av flerfoldige fy-ord fra fy-fylke. Det er uhørt!