torsdag 29. april 2010

Selv(hjelps)angivelsen er levert!


Så var selvangivelsen levert. På dette brukervennlige nettstedet Altinn, som fungerer best for dem med en IQ på 120+. For en gangs skyld klarte jeg å finne PIN-kodene mine, selve nøkkelen til Altinns vidunderlige verden.

Jeg har nå bedyret på ære og samvittighet at jeg har sett over alle lønns- og trekkoppgavene mine, og det er for så vidt sant. Jeg har sett over dem jeg klarte å finne.

Den eneste jeg visste jeg måtte endre, var utgifter til SFO. Men fant jeg det vedlegget? Neida. Heldigvis husket jeg beløpet, og etter mye strev fant jeg ut at jeg ikke trenger å sende inn dokumentasjon før de eventuelt ber om det. Dermed har jeg god tid til å skaffe meg en ny bekreftelse.

Skatteetaten har tenkt å tilgodese Gemalen og hans yndige Bergljot med et ikke ubetydelig beløp i år, så jeg sjekket at de besitter det riktige kontonummeret. Det gjør de ikke. Dessverre synes ikke Altinn at det er greit at jeg endrer det, derfor blir det utbetalingskort.

Jeg synes det er kavete med denne selvangivelsen. Jeg har en tendens til å ta litt lett på oppbevaring av lønns- og trekkoppgaver, og ikke er det sånn at jeg akkurat gyver løs før jeg må, heller. Jeg prøver virkelig å bli mer velorganisert - og å slutte med å utsette ting. Men jeg er vel kommet til at denne atferden skyldes en karakterbrist. En uhelbredelig en.

Nå er det bare å vente på dette gjeve utbetalingskortet. I visshet om at store deler av beølpet er øremerket til allerede innkjøpte produkter, som LED-tv og sofa. Fint blir det likevel.

7 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Og jeg har i år vært så utrolig slapp og lat og skjøvet dette foran meg at jeg nå ser fram til en fredag i selvangivelsens tegn. Og nå ble jeg veldig bekymra for jeg husker vel ikke pinkoden fra tidligere år, hvordan får jeg ny? Uæææ, takk skal du ha nå som jeg hadde tenkt å legge meg nesten snart også. Søren.

Trine sa...

som selvstendig har jeg enda en mnd på meg... Hm. kanskje begynne med å sortere kvitteringer for 2009? Gulp - jeg kjente at jeg ble litt kvalm nå.

Lina sa...

For det første: Takk, for at du tror at jeg har en IQ på over 120!!! :D

For det andre: Gratulerer med tilgodelapp.

også for det tredje....så burde jeg kanskje sjekke den jeg også.

God helg! :D

Gafflan sa...

Detta med att deklarera sin inkomst och sånt är så tråkigt. Tyvärr kommer varken maken eller jag få några större belopp utbetalda så jag får gratulera till utbetalningen.
Klem.

Vibeke / Mammas Hus sa...

Jeg er sånn fæling jeg, den blir levert samme dag som den kommer på nett. Ferdig levert da den kommer i papirform i posten. Herlig! :)

Jeg er såpass systematisk at alt ligger på samme sted hvert år, og esken rommer nå alt av selvangivelse og papirer til den 5 år tilbake. ;)

Bergljot sa...

Heldige du. Du aner ikke hvor grusomt det føles å være på den andre siden av skalan, å alltid skyve på ting og utsette. Selv får jeg aldri gjort noe før jeg MÅ!

tigerlilja sa...

Selvangivelse är ett mycket bättre ord än 'självdeklaration'. Mer vad det handlar om, lite ångest så där!