fredag 9. april 2010

Bergljot sprekker!

Ja ja. Så har gemalens arbeidsgiver gått til det geniale skritt å true å legge "tak" på hvor mange dager han kan være hjemme med syke barn i løpet av et år. Trollet han rapporterer til mener nemlig at han har vært så mye borte at hun krever dokumentasjon på hvor mye JEG har vært hjemme med ungene fordi de har vært syke.

Hun har satt seg inn i loven, påstår hun. I hvilken lov, undrer jeg - Moseloven? Loven sier at arbeidstakere som lever sammen med den andre forelderen har lov til å være hjemme i inntil 15 dager i kalenderåret med syke barn (dersom de har tre barn eller mer). Det betyr at foreldrene til sammen kan være borte i 30 dager. Gemalen har til nå brukt sju. Så dette ser arbeidsgiveren så alvorlig på at de vil ha møte.

jeg blir så inn i helsike forbannet. Jeg blir så forbannet at jeg skulle ønske at jeg var fra indre Troms og følgelig kunne bruke noe av Trines vokabular, men dessverre er jeg fra Ryfylke, og der får vi tics om vi sier noe riktig stygt.

Tingen er at det er riktig pyton å være hjemme med syke unger. Vi har hatt våre tørner med omgangssyke i vår, og vi har delt på omsorgsoppgavene etter beste evne. Da ender vi opp på bortimot 50/50. Av erfaring vet vi at det roer seg nå når vinteren er over, ungene er jo ikke svakelige. Bare eksponert for basiller og elendighet i barnehage og skole.

Sånn. Det var godt å få det ut. Jeg har mest lyst til å skrive en infam epost til Trollet, men jeg har ryggrad til å la være. Iallfall akkurat nå.

7 kommentarer:

Ingeborg B. Hansen sa...

Hehe. Ikkje meininga å le når du er sint, men det med tics går nok heile vegen ned til Jæren. Synest du skal la det stå til og slå til med Trines vokabular.

Trine sa...

Jeg kjenner at JEG blir litt forbannet.... (skal prøve å ikke la det ødelegge helga mi). Seriøst; det går da ikke an! Og du må gjerne låne ord og uttrykk fra lista mi. Du kan skylde på meg - si at jeg tvang deg...

Bergljot sa...

Takk;-)

Gafflan sa...

Men herregud! "Får lov"!!!!???? Man kan ju omöjlig bestämma hur ofta eller länge ett barn ska vara eller bli sjuk. Ha möte om makens frånvaro och att DU ska rapportera till henne låter helt befängt.

Elisabeth, innerst i veien sa...

Er det mulig!? Sånt går da ikke an? Måtte le litt, for jeg er også frustrert over arb.giver i dag (se innlegg hos meg) og har nå begynt å blogge i arbeidstida også, huff huff.

Vivian sa...

Jøss for en arbeidsgiver. Det går vel ikke an...

Du skriver bra, og det er morsomt å lese.. selv om du er sint.
Takk for kommentar hos meg forresten;)

Håper du får en fin fredagskveld - til tross
Klem Vivian

nillas liv på pinnen sa...

Men!
Låter inte klokt. Barn är ju sjuka som mycket som de är sjuka. Punkt.
Eller hur tänkte dom???