mandag 28. september 2009

Brokkoli

Min datter og jeg er kommet til enighet om en ny vri på grensesettingen. Når hun går over streken (øver vold mot søskenene, trosser ordrer fra overmakten (meg) eller nebber, kan jeg si det superhemmelige kodeordet "brokkoli!" Da tar hun seg inn, og vi slipper represalier. Hvis hun synes jeg er sur eller kjefter unødig, er det hun som kan rope "brokkoli" til meg.

Gulrota med brokkolien er at vi skal på kafe hvis vi får det til. Og det er det bare vi damene som skal, ikke Kostas. Vilikke har dog kommet fram til at Pingu kan få være med, siden hun strengt tatt er dame.

Fordelen med brokkolimetoden er at
1. Kostas ikke begriper hva det betyr. Dette er noe Vilikke fryder seg stort over.
2. Vilikke skjønner ikke at hun egentlig blir manipulert.
3. Brokkoli er basert på belønning og ikke straff.
4. Tilsynelatende er teknikken basert på gjensidighet, siden hun også kan si det.

Jesper Juul hadde vært stolt av meg. Iallfall er jeg ganske kry selv.

Ingen kommentarer: