torsdag 14. mai 2009

Fire


Vilikke er fire år i dag. Det er en alvorlig sak med strenge ritualer. Hun har bestilt rosa kake, prinsessemuffins og RØD gele. I barnehagen har hun på seg rosa genser, rosa kjole med blomster, rosa strømpebukse med hjerter, rosa kåpe og plasttiara. Det aner meg at hun kunne tenkt seg å gå rundt sånn hver dag.

Vilikke vil gjerne være pen, og hun er ingen minimalist. Jeg stoler på at det går over, og lar henne i stor grad holde på. Men insisterer på at man kun bruker tiara til fest. Jeg har også eiet et diadem. Det var besatt med fake perler, og skulle være en del av brudestasen min. Slik ble det ikke, for frisøren påsto at jeg så ut som dronning Maud med den greia i håret.

Barnebursdager er kjekke for de det gjelder, men vemodige for de foresatte. Ungene blir store så fort, de vokser bokstavelig talt ut av hendene på en. Som jo på sett og vis er som det skal være, men litt leit er det likevel.

Men nå må det støvsuges. Vi vil jo ikke ha bøss og kattehår i tyllkjolen, vil vi vel.

Ingen kommentarer: