søndag 3. mai 2009

Research

Jeg har funnet en knapp på bloggesiden min som heter "Neste blogg". Den er det litt morsomt å trykke på når man er ekstra tom i hodet eller når man egentlig burde har gjort noe annet som man ikke har så lyst til å ta fatt på.

Bak denne knappen ligger det et helt univers med blogger. De aller fleste går meg hus forbi, fordi de er skrevet på gammelhebraisk, armensk, serbokroatisk, finskugrisk eller malay (min studie viser at det er overraskende mange bloggere i Malaysia). Jeg er overrasket over hvor få blogger som er skrevet på engelsk. Jeg snublet over en, Kerrie sin, som jeg synes er litt festlig.

Mange av de andre engelskspråklige blir for bisarre for meg. "Ask a Lutheran", for eksempel, der en slags kristen Klara Klok gir tips og råd i moralske dilemma. I det heletatt er det mye religion der ute, særlig in the Juesei, som Paaskeharen kaller det. Det er muligens religiøse tendenser andre steder også, men som sagt er jeg svak i serbokroatisk.

Bildebloggene kan være fine, hvis de ikke bare viser folks unger. Men jeg skjønner jo at de som viser folks unger, stort sett er rettet mot slektninger og venner som sikkert er interessert i å se på disse ungene. Selv er jeg egentlig litt skeptisk til å legge ut arvingene på nettet, men det er nå meg.

Hobbyblogger er det mange av. Folk legger ut broderiene sine, de antikke motorsyklene sine, de obskure mikrofotografiene sine, motetipsene sine og design- og fashiontingene sine. Blant mye, mye annet. Folk er interessert i mye litt rart og veldig rart. Noe av det er ganske fint.

Noen er veldig intelligente, og de drøfter astrofysikk og Sartre og logikk og allslags i en og samme blogg. Jeg liker ikke så godt de veldig intelligente, for da blir jeg minnet om min egen manglende skolering og dybde. Takke meg til tatlebloggene.

Jeg finner en og annen fjortisblogg (underlig nok er ALLE de norske jeg snubler over ungpikeblogger). De er litt som min, tematikken er "de nære ting". Av typen "...så kjøpte jeg en fin genser på H&M, for jeg møtte jentene på MacDonald's". Pikene liker å legge ut bilder av klærne de har shoppet, antrekk de liker m.m. Rettskrivingen deres skal jeg ikke kommentere, men jeg tenker mitt om die Norwegische Schule.

Ellers er det en del eiendoms- hotell- og butikksider. Gjeeeeesp. Slikt burde hatt nettsider i stedet for blog, mener nå jeg. Som jo ikke er noen ekspert, men likevel.

Så det er sagt.

Ingen kommentarer: