tirsdag 19. mars 2013

Bergljot skriver seg aldeles bort om flytting. Og kjøring med tilhenger.

Nå har jeg overtatt det nye huset mitt. Jeg er til og med i ferd med å flytte inn. Jeg hadde aldeles glemt hvor traurig det er å flytte. Og hvor forbannet sliten man blir i armene etter all bæringen.

Jeg har båret vaskemaskin, kjøleskap, komfyr og oppvaskmaskin. Inn gjennom trange dører og opp smale trapper. Ikke helt alene, da - jeg hadde med meg Siri-mannen. Han har en vill ide om at jeg må løsrive meg og bli selvstendig, og at det derfor er viktig at jeg bærer selv. Så da gjør jeg det.

Heldigvis koblet han til vaskemaskinen for meg. Og gjorde sånn at komfyren nå er på nivå med benken rundt seg. Nå skal bare kjøleskapsdøren hengsles om og oppvaskmaskinen kobles opp.

Siri er på en måte innflytningssjef. Hun påstår at det er viktig å få ting gjort, så da gjør vi det. Jeg setter ord på behovene mine, og Siri angriper finn.no. Sånn har jeg fått meg køyseng, vitrineskap og tv-benk.

Skapet og benken måtte til og med hentes med tilhenger. Siden jeg verken har tilhengerfeste, tilhenger eller øvelse i å kjøre med noe av dette, måtte det organiseres kraftig. Jannicke disponerer bil med krok. Aud disponerer Aud-mannen, som har tilhenger - og den var jeg så heldig at jeg fikk låne.

Jannicke hadde nok ikke kommet hvis jeg hadde fortalt henne at det var hun som skulle kjøre. Og hun hadde slettes ikke kjørt om jeg hadde informert henne om at hengeren muligens ikke var helt i henhold til lov & orden. "Hvis du er heldig, virker ett av lysene," sa Aud-mannen.

Javel. Jeg vet ikke om det ene lyset virker, det andre henger iallfall og dingler løst. Det så jeg etterpå. Og jeg vet heller ikke om Jannicke og jeg egentlig har sertifikat for å kjøre en slik henger. For det kommer visst an på vekta, ifølge Aud-mannen. Siden jeg og Jannicke ikke er så tunge, tok jeg sjansen - men fant det likevel best ikke å involvere Jannicke i drøftingene. Hun er litt lovlydig, nemlig.

Det gikk ikke fort med oss, og vi sørget for ikke å komme i situasjoner der det måtte rygges. Selv om jeg fikk en teknisk innføring i rygging med henger av min bror trailersjåføren på Facebook før vi la av gårde. Vi fant fram, fikk møblene ut på hengeren, fikk stroppet dem fast og fikk dem hjem og inn i huset.

I går var Siri og jeg på IKEA. Som sagt vil Siri ha ting gjort, og denne ekspedisjonen ville hun ha unnagjort før eldstebarnet hennes kom hjem fra skolen. Så vi satt på kjøkkenet hennes og tegnet garderobeløsninger i grålysninga, før vi la i vei med sjuseteren. IKEA gikk over all forventning. Nå eier jeg to store skyvedørsgarderober, den ene er til og med kommet hjem. Den andre henter Paaskeharen og jeg i dag. To madrasser fikk vi også med oss.

I morgen skal garderobene skrus sammen - Siri har ryddet kalenderen sin og har tenkt å gyve løs fra morgenen av. Visst nok har hun fått kloa i drillen til Siri-mannen. Mens hun skrur, skal Eksgemalen og jeg til mekling igjen. Jeg tror faktisk at jeg heller ville ha skurdd. Om jeg hadde kunnet velge.

I dag skal Paaskeharen og jeg kjøre møbler. Det blir fint, men tungt. Håper bare Paaskeharen ikke tuller til prolapsen sin igjen. Stakkar liten.

14 kommentarer:

frk. Figenschou sa...

vet du hva, du er kjempeflink.

Bergljot sa...

Synes du? Takk. Jeg er litt usikker på det innimellom.

Anonym sa...

Heier på deg !

Osloskånskan sa...

Kvinnor kan!

Elisabeth, innerst i veien sa...

Hun Siri er driftig! Og du er selvfølgelig veldig smart og flink som følger opp planene. Stå på!

Elisabeth, innerst i veien sa...

Ja- godt du slapp å rygge med henger. Grøss.

Anonym sa...

Jeg må jo si at når alt først skulle bli som deg er så er det jammen bra man har noen grepa damer som tar grep her:) full fart fremover!! Uten henger! :) heiaheia! I :)

Anonym sa...

"Bli som det er" skulle det være :) hersens tlf ;)

Shy sa...

Det går unna! Vart nesten utslitt av berre å lese.
Ho Siri skulle ha vore tilgjengelig for fleire...

paaskeharen sa...

Fint å kunne være til hjelp. Gikk uten kjefting også. Pluss i margen for godt samarbeid.

hege sa...

Her går det unna, ser jeg! Men jeg er enig i at det jo faktisk er greit å få ting gjort! Masse lykke til videre;-)

Marianne sa...

Puha, man mister jo nesten pusten bare av å lese om opplegget! Takk for virkelighetsnært innlegg :)

Må være mye motstridende følelser i en slik periode.. jøjemeg.. Men jeg er glad du har fine venner, finne vennemenn osv. Bra støttegjeng!

Maria sa...

Oi! Tips fra tilhengerkvinne:

Rygg ALDRI med tilhenger. Jeg har prøvd. Øvd på åpne plasser uten mannlige tilskuere til og med. Det er UMULIG!

Det manger piger ikke vet, er nemlig at det finnes et nesten fullgodt alternativ til å rygge med tilhenger. Her er oppskriften:

1. Kjør dit du skal så langt du kommer uten å måtte rygge.

2. Parker bilen

3. Koble fra tilhengeren og flytt den manuelt i utkjøringsvennlig posisjon. Tungt, men ikke umulig.

3. Rygg bilen inntil med nesen i riktig kjøreretning og hekt tilhengeren på bilen igjen.

4. Fyll tilhenger med køyesenger og skyvedørsgarderober.

5. Kjør hjem så langt du kommer rett fram og parker.

6. Last av køyesenger etc.

7. Koble fra tilhenger, rygg bilen og koble på tilhenger igjen.

Dette har muliggjort alle mine Finn.no ekspedisjoner UTEN mann. (Har mann, men han har nedlagt veto mot Finn-ekspedisjoner, så det er omtrent det samme som å være singel). Cluet er altså å rygge tilhengeren med egne muskler, og så rygge bilen på plass (uten umulig tilhenger på slep).

Og klapp Siri med hårene til alle møbler er på plass. Kudos til deg - may the force be with you!

Siri sa...

Så heldig du er som er omgitt av driftige kvinngolk i en forvirret tid!
Synes du er flink jeg :-)