lørdag 23. januar 2010

Overhaling

(Bergljot ligger i vater hos hudpleieren, kun iført bysteholder, håndklær, brenneslemaske og pannebånd (oventil, altså). Dunkel belysning, Enya på spilledåsen.)

Hudpleieren: Har du vært hos hudpleier før?

Bergljot: Joda, men det er mange år siden. Sikkert før jeg fikk ungene.

Hudpleieren: Renser du huden din?

Bergljot: Ja...

(Ny maske. Denne lukter mandariner og er kald og geleaktig.)

Hudpleieren: Hvilke produkter bruker du?

Bergljot (tenker seg om): Øh. Biotherm.... Men kanskje ikke helt hver dag, altså.

Hudpleieren (mildt irettesettende): Det bør du. Prøv iallfall å rense huden på kvelden.

Bergljot: Ja vel da.

Hudpleieren: Kjenner du til Babor?

Bergljot (vet at hun nå skal få en produktpresentasjon hun verken har bedt om eller vil ha): Jo da. Jeg har prøvd Babor.

Hudpleieren: Denne masken er famtastisk for tørr hud.... Og så finnes det ampuller du kan ha hunder fuktighetskremen, ja du bruker vel krem? Disse produktene forsinker aldringsprosessen...

Bergljot (interessert nå): Har jeg mye rynker?

(Hva er det hun smører utover nå? Syltetøy?)

Hudpleieren: Nei. Du har ikke spesielt store porer heller, bortsett fra på nesa, da. Og haka er ikke så verst, de urenhetene der skyldes nok hormoner.

Bergljot: Jeg driver jo og klemmer og klorer litt selv... Men det sorterer vel ikke under hudpleie?

Hudpleieren (forskrekket): Nei, det må du ikke gjøre!

Bergljot (med lyvekryss): Okei, da skal jeg slutte med det. Du, jeg har jo sånne sinterynker i panna. Kan du fjerne dem?

Hudpleieren: De kan nok aldri gå helt bort. Men du kan jo forebygge dem. Babor har noen produkter... (bla-bla-bla).

Bergljot: Å.

(Etter endt session føles det unektelig bra. Bergljot handler Babor-maske (som hun vet at hun sikkert ikke kommer til å bruke), og hun bestiller ny time. Vedlikehold er kanskje ikke så dumt. Uansett er det fint å bli dillet med, sant å si blir det lite dilling i hverdagen. Og Babor er sikkert gode greier.)

2 kommentarer:

Pia sa...

Her kunne du jo spurt meg om råd, Bergljot! Babor - HELLOOO! Har du ikke hørt om DET, lissom! Jeg bruker timesvis på hudpleie, sikkert derfor jeg ser så ung ut.
Hilsen Nivea-kvinnen. Eller Cosmica. Eller var det clinique?

Bergljot sa...

Sjekker med deg neste gang, Pia, promise. Jeg har ikke holdt meg oppdatert siden 80-tallet, og da gikk det visst i... Var det Clerasil?