tirsdag 20. august 2013

Slettes ikke dumt med Polen.

Som dere kanskje vet, har etablissementet AS Jomfrureiser sjekket ut Polen. Deltakende var Bergljot m/ tre barn, Frk. Frekkesen (Bergljots lillesøster) m/ datter samt Madam Mim (Bergljots og Frekkesens mor). Totalt sju reisende, når jeg teller etter.

Vi ble fløyet til Gdansk fra Stavanger og drosjet til Sopot, en badeby ikke langt unna. Hvorfor Sopot, tenker du kanskje, det er jo en by ingen har hørt om en gang, svaret er da, i opplistet men ikke prioritert rekkefølge:

  • Nesten daglige direkteflyvninger til Gdansk fra Stavager
  • Kanonbillige flybilletter, passer bra for til dømes pensjonister og enslige forsørgere og offentlig ansatte  (helt ville eksempler, selvsagt)
  • Det meste annet er også billigbillig i norsk målestokk, også gunstig for pensjonister og enslige forsørgere og offentlig ansatte
  • Flotte strender
  • Polen er ikke langt borte (veldig praktisk for for eksempel enslige forsørgere med barn som krangler og slåss på fly, på flyplasser, i drosjer m.v.)
  • Polen er vanligvis ikke så varmt som Syden (la gå at de har hatt hetebølge der i sommer, men den var aldeles borte da vi kom. Vi merket så vidt etterdønningene).
  • Da vi var i Sopot, så vi knapt en eneste skandinav, kun to norske familier ble identifisert i løpet av en uke. Følgelig kan man nesten si hva man vil, hvor man vil og om hvem man vil, og det forholdsvis trygt. Mine barn har dessverre lagt seg til den uvanen å peke. Peking er dessverre like uhøflig på polsk som på norsk.
  • God mat. God drikke.
  • Mye som er artig for ungene om man blir lei av strandlivet: Et helt greit badelandanlegg, en stor zoologisk hage (som ikke vi besøkte) i Gdansk, akvarium i Gdynia (helt greit), sjørøverskuter i trafikk både fra Sopot og Gdynia.
  • Mye artig for mødrene om man blir lei av strandlivet. Det kan vel stort sett oppsummeres til shopping. Ikke så mye sprelsk i Sopot akkurat - men flere handlesentre i grei drosjeavstand.
  • Ryddig, rent og pent. Lite synlig sosial elendighet. Bra for sånne som meg, som ikke takler så bra å feriere blant fattige og vanskeligstilte.
Noen utfordringer var det jo også - språk, for eksempel. Man kan ikke gå ut fra at alle snakker engelsk. Og polsk er såpass krevende at kun de intelligenteste av oss vil lykkes med å lære seg gangbare gloser. Litt vanskelig å bestille drosje, for eksempel, når det eneste sentralbordama kan si på engelsk er "I have no cars. No cars!".

Som reiseleder i AS Jomfrureiser tillater jeg meg også å si at Polen ikke er et opplagt sjekkemarked, ikke for damer iallfall. Basert på egne observasjoner må jeg bare si at det er langt mellom konfekten. Og når de ikke snakker engelsk heller, er det ikke så lett å lodde sjarmen og de indre verdiene.

Nokså nedslående er det også at de polske damene jevnt over er strøkne og velholdte. Ikke en cellulitt å se (bortsett fra medbrakte). Akk ja. Grunnen til at jeg våger å viderebringe disse observasjonene er at vi tross alt hadde tre dager på stranda og en i badeland. Da fanger man jo opp en del, i dødvinkelen.

Summa summarum må jeg si at Sopot er et fint sted, og at jeg mer enn gjerne reiser tilbake ved en senere anledning. Faktisk like gjerne som til Syden :-)



5 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for gode tips (selv om ikke alle er like aktuelle for ei godt gift småbarnsmor ;-) )! Men akkurat det med å kunne si hva du ville, tror jeg jeg ville vært litt mer forsiktig med. Maaaange polakker som har vært i Norge, noen av dem har også lært noen norske gloser ... :-)

Bergljot sa...

Vi sa vel egentlig ikke så mye, da. Som sagt hadde vi det kjempefint:-) Det var nok mest følelsen.

Anonym sa...

Hehe! Ja, jeg skjønte vel egentlig det, men som norsklærer på en skole med x antall polske barn, klarte jeg ikke å dy meg :-))

Og med polske elever får en et nytt forhold til hjemlandet deres, så jeg kan absolutt tenke meg å ta turen dit en gang, har hørt mye bra om strendene i nord :-) Men da får vi satse på det engelske språket :-))

Anonym sa...

Har vært på jenterur i gdansk så jeg hadde faktisk hørt om sopot før , men har ikke vært der! Gdansk var en meget positiv opplevelse så jeg ser ikke bort fra at denne badebyen prøves ut ved en anledning :-) gro

Elisabeth, innerst i veien sa...

Jeg har en mannlig kollega som var i Sopot i sommer, veldig fornøyd. Det kan bero på flere faktorer skjønner jeg nå.