onsdag 28. august 2013

Fra barnemunn (ikke for sarte sjeler)

Det skinner muligens igjennom, noen ganger, at mine barn tidvis er i konflikt. Noen ganger med meg, men som regel med hverandre. Dette avstedkommer både støy, baluba og lett vold (ikke fra meg) - og nå i det siste også alvorlige trusler.

Barn 1 (for anledningen anonymisert): "Barn 2 sier h*n skal drepe meg!"
Bergljot (til barn 2): "Vet du, sånn har du ikke lov til å si!!! Det er stygt!"
Barn 2: "Men mamma, det er bare et ordtak! Det er sånn jeg sier når jeg er sur."

Ordtakene er ikke hva de en gang var. Hva er galt med "som man reder, ligger man", for eksempel? Eller "en fugl i hånden er bedre enn ti på taket"?

Hrmf.

2 kommentarer:

Jonna sa...

Greitt å ha argumentene i orden! :-)
Husker ennå krangelen her i heimen når jente1 bestemt sa til søsteren: Du får ikkje komma i min bursdag jaffal!
Vi mente det kunne bli litt vanskelig å håndheve når de er tvillinger og bor i samme hus.....

Elin sa...

Hehehe, herlig.