onsdag 26. september 2012

Bergljot om kosthold

Barnehagen vår er imot søtt. Det er stort sett fint. Jeg er litt usikker på hvor mye søtt de egentlig er imot, siden yoghurt er lovlig til daglig mens kakao er forbudt på tur - men de mener iallfall noe.

Middagsrester er også legitim niste - selv grandis fra i går - derimot er muffins komponert på oljer, frø og grovmel forbudt.

Det hjelper ikke at muffinsen (eller køppkeiksen, som det heter nå om dagen) er sunn, når den har papir rundt seg og kan forveksles med kake. Vafler med grovmel er heller ikke ønskelig, da de ligner på standardvafler. Reaksjon i barnehagen? Beslaglegging, så klart.

Jeg synes det er fint at barnehagen er opptatt av hva vi putter i ungene våre til hverdags. Jeg forer dem også jevnt over på grovaktige brød (les: kneipp, de er livredde for frø) og vanlig pålegg. Nugatti er noe skit, kake er til fest og kjeks er til tur - sånn cirka.

Fanatisk kan man dog ikke være; Sønnen den enbårne har spist (mager-)prim på skiva i alle år - fordi han fram til nå ikke har likt noe annet (og ja, han har fått tilbud om å smake). Jeg kan melde om at han er smekker og fin, og at han hverken har hull i tennene eller mangelsykdommer.

Men utover det vil jeg bare si at jeg er sjefen. Kostholdet er mitt ansvar. Jeg bestemmer om jeg vil sende med barnet mitt kakao på tur hvis det er surt ute. Tur skal være kjekt, og på tur er det godt med varm drikke. Dessverre drikker ikke barnet mitt urtete eller kaffe ennå. Eller karsk.

Og så får det bare være at noen blir misunnelige; min datter har også av og til lyst på yoghurten til naboen ved frokostbordet - eller frukta, for den del. Men det må hun rett og slett bare takle, for livet er urettferdig.

(Og ja, barnehagen har sagt ok. 1-0 til Bergljot, eller egentlig 0-1, siden det var på bortebane).


9 kommentarer:

Anonym sa...

Er det virkelig så strenge regimer i barnehageland? Det bekymrer meg i grunnen mer enn tanken på at feil tidspunkt for unnfangelse vil resultere i null barnehageplass, for når jeg ser ovenstående slår det meg at det ikke er sikkert denne snart påbegynte ungen skal gå der uansett. Vel, i mitt hode var i alle fall setningen fornuftig, så får andre mene hva de vil. Jeg er speeda på kaffe og instant-nudler, så jeg er unnskyldt.
Mvh
Myrsnipa som er ufrivillig anonym

Osloskånskan sa...

Raka rör och öppna spjäll Bergljot; på dom bara!

Pia sa...

Ha ha, barnehagen sørger for mat selv her, så vi slipper det problemet.

Shy sa...

Det var då ein streng barnehage, litt sunn fornuft må ein ikkje gløyme.

MammaMy sa...

Enig med deg. Har høyrt at brunost òg er ulovleg nokre plasser..

Janet sa...

Huffda, så vanskelig. Godt poeng du tar. Her i bhg betaler vi for å få all mat og dermed er det de som styrer alt når det gjelder mat. Og de er heldigvis sunne, men ikke rigide, koselige og varierte. Kunne ikke fått bedre mat av meg.

Elisabeth, innerst i veien sa...

Ha ha, selv min åtteåringen avslører en sunn vaffel så bhg burde kunne se forskjell. Nå er vi kommet dit at hun prøver å overbevise meg om at det er lov med potetgull i matboksen!

Anonym sa...

Ikke forstår jeg hva barnehageansatte tenker på, men så lenge det er jeg som lager matpakkene til mine unger så er det jeg som bestemer hva de skal ha i matpakkene. Om barnehagen ( her hos oss har det vært skolen som har hatt mange meninger om matpakkene ) vil sette grenser for innholdet i matpakkene så får de stille hjemme hos meg om morningen og lage matpakken slik de vil ha den. Er det noe jeg blir irritert over er det alle disse som legger seg opp i kostholdet vårt. Hilsen mamma som har hatt sondebarn og derfor er for at all mat er lov i matpakken.

Karen sa...

Hurra, du er tilbake! I vår barnehage er det yoghurtforbud (de begrunner med søppelmengde, fin vri), men på foreldremøtet fikk vi som faktisk åpna kjeften gehør for at kakao eller varm saft på tur er ok. Fin løsning.