onsdag 25. januar 2017

Så var det den fartsbota

Dere skal få kortversjonen. Det skjedde på havets bunn, i en undersjøisk tunnel mellom Aksdal og Karmøy. Det var fredag, jeg skulle på fest - og det var ikke en bil i sikte. Alt var såre vel, helt til at det blinket rødt foran meg. Jeg panikksjekket speedometeret, og så nåla gå nedover fra 100.

At jeg hadde kjørt for fort, var det ingen tvil om. Fartsgrensa, derimot...! Den var jeg usikker på. Jeg håpet på 80, men fryktet 60.

Etter noen dager kom det brev til meg via Digipost. Det viste seg å være fra Statens innkrevingssentral, de kunne fortelle at bilen min var avbildet i en fotoboks, at den hadde kjørt i 100 kilometer i timen - og at dette kvalifiserer til et forenklet forelegg. De forespeilet meg en bot på 3600 kroner og to prikker i sertifikatet.

Jeg vedtok forelegget uten å mukke, det var jo ikke tvil om skyldspørsmålet. I morgen trekkes pengene fra konto, prikkene skal jeg visst slite med i tre år til. Skulle jeg, Gud forby, pådra meg noen prikker til, kan det ende i førerkortbeslag og fotgang i seks måneder.

Dagens henstilling: Se på skiltene. Hold fartsgrensa. Kjør pent. Fotoboksene er ikke bare til pynt, de kan faktisk ha kamera inni seg. Det er en grunn til at vi har en veitrafikklov - og fartsgrenser. Det er for at vi selv og andre skal kunne ferdes trygt.

Amen.

1 kommentar:

Anne-Helene sa...

Men de boksene med kamera, de er vel bare for å sikre inntekten til Veivesenet? Tror jeg skal lage meg min egen boks, jeg.