mandag 8. august 2016

Jeg er visst blitt innehaver av et kattepensjonat. Og det var slett ikke meningen.

Det er hyggelig med katt. Ikke bare liker jeg mine egne, jeg liker andres også. Men jeg liker dem ikke fullt så godt når de har slått seg til inne hos meg. Urk.

Greia er at jeg har kattedør. En avansert en, som (om brukt riktig) bare slipper inn  de kreka som bor i huset (nei, ungene inngår ikke i denne definisjonen). Dyra må være chipet, og de må være registrert i døra. For å si det enkelt.

Dette funka fint de første årene - det var fantastisk å slippe stinkende kattedoer, dessuten var det mulig å reise bort ei helg uten å hyre kattevakt. Det er også lettere å skaffe kattevakt når oppdraget bare innebærer påfyll av mat og vann annenhver dag.

Waldemar Thrane, fastboende
Men så fikk jeg ny katt. Eller rettere sagt - jeg fikk en gammel hjemløs en som flyttet inn. Han rakk jeg ikke å chipe før ferien. Løsningen ble å skru av "vaktfunksjonen" mens jeg var borte. Altså kunne dyra dra med seg vennene sine inn om de ville. Det ville de, har et vist seg.

For tida har jeg en rekke faste gjester. Jeg har Arnold, som bor et par hus bortenfor meg i den ene retningen: Han er en tjukk stripepus type kastrat. Han oransje som bor i den andre retningen er IKKE kastrert. Derfor er det antakelig han som tisser i gangen min av og til. Hrmf. Og så har vi han slanke, langlemmede gutten som bor rett over veien, han er identifisert som katta til Arno, som jeg egentlig ikke kjenner. Han er der ikke så ofte som Arnold og den oransje.

Smørblomst, fastboende
Katt nummer fire er en liten, langhåret hunnkatt, hun er sjelden innom siden hunnkatten min ikke går overens med andre hunnkatter enn seg selv. INGEN av krapylene, verken de fastboende eller gjestene, går over ens med den svarte, det er sikkert derfor han bare kommer på nettene. Det blir alltid rabalder når han svarte kommer.

To fastboende og fem faste gjester har jeg altså i kosten. Sånn kan vi selvsagt ikke ha det, så nå har jeg bestilt ny kattedør på nettet - og jeg har bestilt chip til Waldemar Thrane. Billig blir det ikke, men i det lange løp er det sikkert ikke billig å holde alle kattene i nabolaget i kosten heller.

Nå må jeg bare klare å framskaffe noen som kan skifte døra for meg. Er det ikke det ene, så er det det andre. Sukk.
 

Ingen kommentarer: