torsdag 10. mars 2016

Scener fra et legekontor

I dag har jeg vært hos doktoren. Ikke min faste, som har ukevis med venteliste, men til en ung mann som enten er turnuskandidat eller nyklekket medisiner.

Bortsett fra at jeg alltid er trøtt, tror jeg at jeg virker som jeg skal. Men det er greit å finne ut om det er en kroppslig grunn til trøttheten - bortsett fra at jeg er dårlig til å legge meg. For tenk om det kan fikses med en pille. Det hadde vært strålende.

Doktoren tok meg på alvor, og jeg bestod både blodtrykktesten og lytteprøven. Skriftinga rund funksjoner knyttet til gastrointestinaltraktus gikk også bra. Med stolthet kunne jeg også dele at jeg spiser sunt, trener regelmessig, ikke røyker og knapt nok drikker (det med drikkinga var kanskje ikke helt sant, men jeg tror ikke det slår ut på leverprøvene.)

"Men er du kommet i overgangsalderen da?" spurte den unge jyplingen. NEI! Ingen undergang å spore foreløpig. "Sjekker du brystene dine?" Æhhh... med ujevne mellomrom (lyvekryss bak ryggen nå).

"Jeg kan godt sjekke dem for deg, hvis du vil." Det tror jeg sikkert ikke er nødvendig, jeg skal sjekke dem med enda jevnere mellomrom fra nå av. (Note to self: Følg opp dette.)

Derfra bar det rett på benken for å bli klemt på magen. Det var ikke vondt, men det var ikke godt heller. Jeg fryktet et øyeblikk at det var forventet at jeg måtte dra ned buksa. Siden jeg på ingen måte er iført den-anstandige-vegg-til-vegg-trusa-kalibrert-for-leger-og-ikke-planlagte-sykehusinnleggelser i dag, hadde det passet særdeles dårlig.

Jeg kom til å tenke på den penible episoden hos fysioterapeut Lars Lennart i det Herrens år 2002; Jeg var sprenggravid og hadde bekkenløsning. Arealene sør for bysten generelt, og sør for navlen spesielt, var dårlig vedlikeholdt. For sikkerhets skyld var jeg iført Nord-Europas minste stringtruse.

Du kan vel si det sånn at jeg ikke var veldig etterkommende da LL ville ned i omstendighetsbuksene på meg for å sjekke den delen av bekkenet som befant seg der. Jeg blånektet. Rett og slett.

Heldigvis fikk jeg ingen lignende tilbud hos Den unge legen. Men så er jo heller ikke bekkenvansker en vanlig diagnose hos ubesvangrede damer som er på decline.

Jeg skal sikkert være fornøyd med at jeg ikke ble avskiltet på stedet. Nå er det bare å vente på resultatet fra blodprøvene. Kommer de ut på grønt, er det vel ingen annen utvei enn å begynne å legge seg tidligere på kvelden for å bli mer uthvilt.

1 kommentar:

Rødhette sa...

Aktuelle blodprøver (som du sikkert tok) er: Hemoglobin, ferritin, vitamin B12, vitamin D, TSH, fritt T4 (evt. også fritt T3). Andre interessante analyser er leukocytter (hvite blodceller), serum-jern, ANA (antinukleære antistoffer), RF (reumatoid faktor). Og sikkert noen flere avhengig av hvor skoen trykker. :)