torsdag 14. november 2013

Trådoppsamling etter en tids fravær

Bergljot-bloggen er gjenstand for rykkognappblogging, og sånn vil det nok fortsatt være. For det skjer jo liksom ikke så mye spennende å blogge om for tiden, bare travle hverdager.

Nytt siden sist er at Bergljot har tatt til som student. Første samling på BI er unnagjort, og den var bra. I kjølvannet av eventen har katastrofetankene veltet over herværende blogger - for det er mye som skal leses og skrives i månedene framover.

Jeg teller de små seirene; pensum er ansaffet og så vidt påbegynt, New York-turen er bestilt (ja da, samling nummer tre skal foregå der, stakkars meg), jeg har innfiltrert en kollokviegruppe og jeg har nesten begynt å tenke på hva jeg skal skrive oppgave om. Og så har jeg fått spikret studentkro med Elisabeth innerst i veien på neste samling. Det blir en høydare!

Andre triumfer man kan notere seg for er at et lass med skrot har tatt veien fram Bergljot-garasjen til fyllinga, og at garasjen, som direkte følge av dette, nå rommer en hel favn med ved. En annen konsekvens av veden er at det nå er fyr i ovnen på det jevne - og at det endelig er god plass i papirdunken. Bergljot suger i opptenning (den var vel fiks, vel), følgelig går det mye avispapir.

Etter at Mazda'en fikk på seg vinterdekk i forrige uke, har temperaturene steget igjen, så det må være bra. Verre er det at det regner hele tiden, og blåser. Etter en uforlignelig nydelig forhøst, er vi nå inne i det mer typiske.

Siden forrige innlegg har heimen også vært rammet av pest, Vilhellerikke har nemlig hatt vannkopper. Det var vondt for barnet og kjedelig for Bergljot. Det gikk i smøring, edb (barnet), tv, lesing, klaging (både mor og barn) - og så hadde vi et givende prikketreff med en pestbefengt klassevenninne og hennes mor. Det var riktig hyggelig.

Utover vannkoppetreffet har det vært noen sosiale høydepunkter; jeg har vært i badestamp i eksnabolaget mitt, jeg har vært på statsborgerskapseremoni med en tysk venninne som under sterk tvil har fornorsket seg etter tjue år i Norge, og jeg har vært på konsert med Biffy Clyro. Ha.

Og så vet jeg nesten hvor jeg skal feire jul - og der er det ikke bare bare å lande en løsning, skal jeg si dere, barnløs som jeg er. Jeg hadde opprinnelig tenkt å forskanse meg hjemme hos meg selv med ei bøtte rødvin, men da fikk jeg skjenn av mor mi. Så sånn blir det iallfall ikke.

Tror jeg.

6 kommentarer:

Åshild sa...

Uansett hvordan du feirer julaften må du lage en ekstra pakkeutdeling med ungene dine. Altså: pakker fra deg og din familie åpner ungene dine sammen med deg. Selv om mine unger forlengst er voksne gjør vi det fortsatt. I år blir det 21. desember. Julepyntet og julestemning. Da de var små var det alltid 3.juledag. Da er det mindre ille når julaften kommer. Enten har du nettop gjort det eller du har det å se fram til.

Elles kan du glede deg til treff med Elisabeth. Det blir garantert en hyggelig kveld.

Bergljot sa...

Elisabeth blir en opptur, det vet jeg. Tror nok det blir egen jul med ungene, vi må ha noe sammen før de drar... Takk for koselig svar, Åshild!

helgemamma sa...

Jeg har vært alene på julaften 2 ganger mens ungene har vært hos faren. Jeg synes det er deilig. Koser meg med rødvin, god musikk film og ett par gaver. Og så feirer jeg skikkelig jul med ungene 3. juledag. For meg er det helt deilig og jeg irriterer meg over at andre ikke skjønner det er sånn jeg vil ha det.. Jeg er jo ikke ensom, selv om jeg er alene på julaften. Og å feire jul med andres barn uten at mine egne er der trivdes jeg absolutt ikke med.
Håper du finner en løsning som er god for deg. Og neste år har du ungene hos deg på julaften :-)

Anonym sa...

4 ikke for store kubber.
2 parallelle med to parallelle på tvers på toppen. (#, slik ser det ut ovenifra). Er det bark å kubbene så legg barken inn mot midten da den ofte brenner bedre.

Åpne dørene på gløtt (balkongdør og ovnsdør). Les manualen for å finne ut når ovnen har mest trekk! Tenn på briketten og legg den i midten av krysset. Lukk dørene når det brenner godt (5-15 minutter). Moderne hus er veldig tette. Ikke lag mat akkurat når du tenner på, Kjøkkenviften på 1 er mere enn nok til at det er nesten umulig å tenne på her i huset.

Når det brenner godt så stenger du primærtrekk og justerer sekundærtrekk til sånn ca midten. La det brenne helt ned til det gløder, fyll på en kubbe til.

Etter hvert finner du ut hva som funger i ditt hus.

Mantra, som mener at kalde kvinner er en uting.

Anonym sa...

4 ikke for store kubber.
2 parallelle med to parallelle på tvers på toppen. (#, slik ser det ut ovenifra). Er det bark å kubbene så legg barken inn mot midten da den ofte brenner bedre.

Åpne dørene på gløtt (balkongdør og ovnsdør). Les manualen for å finne ut når ovnen har mest trekk! Tenn på briketten og legg den i midten av krysset. Lukk dørene når det brenner godt (5-15 minutter). Moderne hus er veldig tette. Ikke lag mat akkurat når du tenner på, Kjøkkenviften på 1 er mere enn nok til at det er nesten umulig å tenne på her i huset.

Når det brenner godt så stenger du primærtrekk og justerer sekundærtrekk til sånn ca midten. La det brenne helt ned til det gløder, fyll på en kubbe til.

Etter hvert finner du ut hva som funger i ditt hus.

Mantra, som mener at kalde kvinner er en uting.

Anonym sa...

Takk 😊