mandag 4. juli 2016

Bergljot er tungnem. Gang på gang.

Jeg husker det ikke helt sikkert, men jeg tror ikke at jeg har delt detaljene rundt Den store togreisen i mai. Jeg og arvingene dro til Oslo for å la oss kultivere - vi skulle på teater, på Tusenfryd og mer til. (I ettertid er jeg ikke sikker på om Tusenfryd kan kalles kultur. Men meg om det).

Det hadde seg sånn at NSB la ut billigbilletter i april, og jeg handlet resolutt; fire billetter til 199 kroner hver vei - pluss en hundrings i påslag for komfortstandard - det lar seg høre! Veldig praktisk med oval helg i forbindelse med kristihimmelfartsdag også.

Det var bare en hake med opplegget, skulle det vise seg. Først da jeg hadde bestilt billetter, og betalt, oppdaget jeg at jeg hadde bomma med ei uke. Det endte med at jeg måtte søke rektor om permisjon for de to dagene ungene ikke hadde fri likevel. Heldigvis lot det seg ordne.

Litt vanskeligere var det å ordne at jeg hadde glemt at jeg skulle på en konferanse - i Oslo - omtrent samtidig med Den store togreisen - til Oslo. En ganske dyr en også. Litt upraktisk. Løste det med å alliere meg med en kollega, vi tok en dag hver.

Jeg er jo ikke så lærenem, så nå har jeg gjort det igjen. I februar meldte jeg Sønnen, den enbårne på Liverpool fotballskole i august. Jeg sjekka at det var i min uke (oddetall), men ikke om det skjer noe annet av betydning samtidig. Det gjør det, viser det seg. Sønnen begynner på ungdomsskolen. Tabbe.

Skoleruta for 2016/-17 ble laget i  fjor, så det er min feil. Nå håper jeg bare at fotballskolerektor vil se i nåde til meg sånn at jeg får meldt Sønnen av, for her er neppe permisjon fra den egentlige skolen et alternativ. Selv om Sønnen satser på en karriere som profesjonell fotballspiller (fortsatt).

Jeg burde ikke fått lov til å gå løs med Visa-kortet mitt. Argh.

2 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Skyld på teknisk feil. Det var det det var da alle i jobbsystemet hadde fått sommerferie i feil ferieuke...Om sommeren snakker man om ukenummer. Kalenderen i dette elegante, nye systemet hadde surra til ukenumrene, viste det seg. Feil nummer på alle uker. Etter litt forvirring fant vi ut at vi var oppsatt på riktig ferieDATOER, det var da noe..
Vår troll begynner også på ungdomsskolen i august, en uke før nabokommunen, viste det seg. Heldigvis hadde en annen mor oppdaga dette før vi meldte på de håpefulle på den tradisjonelle skiskolen siste uke før skolestart. Siste uke før skolestart i nabokommunen (som arrangerer) er altså første uke på skolen for oss. Berga der, altså. Nå skal det sies at den samme mammaen har måttet utsette avgang på familieferien fordi poden ikke kommer hjem tidsnok fra håndballcup og i tillegg takka ja til familiehyttetur uten å se at det samme barnet på det tidspunktet ferierer i Tyskland. Men hu berga meg fra å melde på skiskolen, så der hadde hun et lyst øyeblikk. :-)

PS. Nå måtte jeg bekrefte at jeg ikke er en robot ved å trykke på alle bildene som viste kjeks. Det var noen veldig rare kjeks, men om du leser dette så trykka jeg vel riktig til slutt.

Bergljot sa...

Ha ha. Jeg hadde en tilsvarende grusom opplevelse med ukenummer og datoer for noen år siden. Hadde fått tildelt bedriftshytte, og så at datoene ikke stemte med ukenummeret. Men "jobben" insisterte på at jeg skulle være der fra x til x. Det var artig helt til det kom en annen familie på dag to, og de insisterte på at de også hadde fått tildelt hytta.... Enden på visa var at vi måtte dra, med pikk og pakk og tre unger. Var visst en lærling som hadde gjort feil...