fredag 5. februar 2016

Bergljot har byttet bank, og timingen er perfekt. Nei.

Bare noen uker etter at jeg konverterte fra Sandnes Sparebank til DnB, ble det klart at sistnevnte legger ned filialen min. Selv om jeg ikke er så ofte i banken, finner jeg dette ganske så irriterende. Som middelaldrende og under middels digital foretrekker jeg dessuten å vite hvem saksbehandleren min er.

Den ene grunnen av til at jeg gav opp Sandnes Sparebank var faktisk at jeg mista den fantastisk hyggelige saksbehandleren min - uten at de sa det til meg, og uten at de fortalte meg hvem som hadde arvet meg og finansene mine (store summer og komplisert portefølje, vet dere).

Den andre grunnen til at jeg byttet, var den helsikes nye nettbanken deres (Eika) - synes den gamle var MYE bedre (sikkert fordi jeg er middelaldrende).

Jeg aner faktisk ikke om det er noen forskjell på rentene og vilkårene her og der, så ingen kommersielle hensyn ble lagt til grunn. Derimot er det greit å ha et kundeforhold i en bank som har tilrettelagt for nettbasert og selvbetjent  aksjehandel. Med lav kurtasje. Ikke det at jeg har tenkt å kjøpe eller selge aksjer med det første - som dere vet, foretrekker jeg andre former for netthandel. Poenget er at jeg kan. Hvis jeg vil.

Nå som jeg snart står på bar bankbakke igjen, får jeg trøste meg med at DnBs nettbank er lettbetjent og intuitiv. Og så håper jeg inderlig at den hyggelige, flinke saksbehandleren min, Lisbeth, ikke mister jobben. Det er egentlig det jeg håper mest, kjenner jeg.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Aj, aj, aj. Jeg vurdererer å flytte fra DNB til en mindre bank som bruker Eika.....
Så du sier at den er mer komplisert enn DNB som du netttopp har tatt i bruk? Hm.

Elisabeth, innerst i veien sa...

DnBs nettbank regnes som den beste. Så god at folk opprettholder kundeforholdet sitt ene og alene på grunn av det. Alle banker stenger filialer, dårlig business med kunder som "kan oppsøke filial om de vil", for vi vil jo alt for sjelden. Følg med i tida, jente!

Bergljot sa...

Jeg synes nettbanken til Eika er krøkkete å bruke. Men det er antakelig en vanesak? DnBs er, som Elisabeth sier, veldig bra (i forhold).

Anonym sa...

Men du får ikke satt inn kontanter i nettbanken!!! :-(((( Hadde en forargende historie med noen basarpenger som skulle inn på konto i DNB.
Først nedlagt filial, Kiwi/DNB-i-butikk kunne ikke ta i mot så mange mynter, "dra til byen", "du må ha kort på foreningskontoen!", alle pengene hjem fra bytur (halvtimes kjøring hjem ...), vente ei uke, få kort i posten, finne tid til ny bytur noen uker etterpå, inn i foajéen, fant automaten i veggen, sedlene inn, men hvor i all verden skal myntene????? Som jeg freste innvendig!!!!! Grrrrrrr! På vei inn for å skjelle ut de ansatte fant jeg, heldigvis for dem, skiltet til mynttelleren!!!

Neste gang jeg skulle sette inn kontanter, gikk jeg direkte til mynttelleren, men den var full. Men hvordan få tak i noen til å tømme den? Kølappsystemet var tatt bort!!!!! Og alle som gikk forbi sa det samme: "Jeg jobber i eiendom, prøv noen andre!" Argggg......

Ikke så rart de må si opp ansatte når de behandler kundene sine (nå eks-kunder?) sånn!!! Da skulle jeg gjerne hatt en liten lokalbank her, f.eks Sandnes Sparebank, samma om det var Lisbeth eller Knut som var på jobb, bare de kunne hjelpe meg med det jeg ønska!

Hilsen frustrert DNB-kunde!

Anonym sa...

Det skjønner jeg. Hjelpe meg for et styr. Bergljot